Kristiania Sporveisselskab nr 96

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk

KSS96 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1914
Fabrikant: Skabo
El-utstyr: Siemens-Schuckert
Motor: D58wf
Ytelse: 2x42 kW
Lengde: 11,20 m
Vognkasse: 10,50 m
Bredde: 2,00 m
Akselavstand: 3,20 m
Egenvekt: 13,50 tonn
Sitteplasser: 24
Ståplasser: 28
Plassering: Vognhall 5


SS-vognene er Oslos klassiske gamle to-akslinger, og omfatter alle vogner med numre mellom 41 og 120 (etter Oslo Sporveiers nummerering fra 1924). Vognkassene forekom i flere varianter, de var også bygd av forskjellige fabrikker, men teknisk var de helt identiske, med motorer av type D58wf og kontrollere av type OW fra Siemens-Schuckert (SS). Alle tilhengere med samme type understell, og mer eller mindre matchende vognkasse, gikk også under navnet SS.

Vognene 61-102 hadde den samme vognkassen, 10,5 meter lang med kupeens vinduer delt inn i langt-kort-langt, levert vekselvis av Falkenried og Skabo i 1913-14, hovedsakelig til KSS men fem av dem til KES. Vognene 58-60 fra 1912 (levert til KES) kan føyes til i samme gruppe, opprinnelig 9,6 meter lang men forlenget til 10,5 meter i 1921. Vognene 41-47 fra samme år (levert til KSS) var identiske til disse igjen, men ble aldri forlenget. Vognene 103-120 (alle levert til KES 1913-14) var tilnærmet helt lik, men med den synlige forskjellen at kupeen hadde fem korte vinduer. Vognene 48-57 er bygd mye senere, 1918-20, tilhører også SS-typen, men skilte seg på et vesentlig punkt – de hadde vognkasser fra eldre vogner fra 1899-1905, og var ikke lengre enn de andre korte SS-vognene).

SS-vognene preget bylinjene i et halvt århundre, og på denne tiden skjedde det bemerkelsesverdig få forandringer. Mens tilsvarende gammelt materiell på kontinentet ble modernisert med rullelagre, kamvalskontrollere og ny innredning, nøyde man seg her med å skifte fargede lanterner til en enkelt lysende linjenummerkasse (1927), lyrebøyle til pantograf og delvis nye plattformdører (1954-56). Frem til da hadde man kjørt med åpne dører på den ene siden, nå fikk føreren en dobbel skyvedør som enkelt lot seg stenge med en spake. De fleste av de lange SS-vognene var med til 1966, da utrangeringen av dem tok til for fullt. Siste trafikkdag for de gamle to-akslingene var 22. juni 1968, men en håndfull SS-vogner ble fortsatt benyttet som arbeidsvogner til godt opp på 90-tallet.

Vogn 96 har i all sin tid hatt det samme nummeret, først hos Grønntrikken, så hos Oslo Sporveier. Den ble tatt ut av daglig trafikk 29. oktober 1967. Året etter ble den av LTF malt opp som grønntrikk, og heretter brukt til veterankjøring. I 1975 ble den utvendige oppussingen tatt noe nøyere i forbindelse med Sporveiens 100 års-jubileum, og man valgte nå å male den i en farge som i sin tid var svært kontroversiell. Grønntrikkens vogner hadde frem til rundt 1914 vært malt i flere nyanser av grønt. Så ble fargen brunt introdusert, noe som vakte allmenn forargelse (ja, også den gang brydde folk seg med slikt), og etter to år og bare en del av vognene omlakkert valgte Grønntrikken å slå retrett og holde seg til grønt. Vogn 96 er så langt det lar seg gjøre ført tilbake til tiden rundt 1. verdenskrig, og har fått tilbake foldedørene på førers høyre side, samt linjelanterner. Strømavtageren skulle dog vært en lyrebøyle.

  • Opprinnelig 221-227
Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1914-ca 1917 Kristiania Sporveisselskab 96 Grønn  
Ca 1917-1924 Kristiania Sporveisselskab 96 Grønn/brun  
1924-1967 Oslo Sporveier 96 Blå/krem  
1968-1975 Oslo Sporveier 96 Grønn Museumsvogn, disp av LTF
1975-1991 LTF 96 Grønn/brun Museumsvogn

Oversikt over type SS

OS numre Opprinnelig selskap og numre Byggeår Vognkasse-fabrikk Kjennetegn Utrangert Bevart
41-47 KSS 61-67 (Opprinnelig 221-227) 1912 Skabo Kort pl, langt-kort-langt vindu 1951-63  
48-57 KES 320-329 1918-20 KES/Falkenried Kort pl, langt-kort-langt vindu 1952-67 50
58-60 KES 194-196 1912 Skabo Forlenget pl, langt-kort-langt vindu 1946-66  
61-63 KES 197-199 1913 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1946-60  
64-65 KES 300-301 1913 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-67  
66-67 KSS 501-502 1914 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966  
68-74 KSS 68-74 1913 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-68 70, 71, 74
75-82 KSS 75-82 1913 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-68  
83-92 KSS 83-92 1913 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1962-68 87, 90, 91
93-100 KSS 93-100 1914 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-68 95, 96
101-102 KSS 503-504 1914 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1953-66  
103-110 KES 302-309 1913 Herbrand Lang pl, 5 korte vinduer 1966-68 108
111-114 KES 310-313 1913 Falkenried Lang pl, 5 korte vinduer 1966-68  
115-120 KES 314-319 1914 Herbrand Lang pl, 5 korte vinduer 1944-68