Kristiania Elektriske Sporvei nr 322

Fra Sporveismuseets vognsamling
(Omdirigert fra KES 322)
Hopp til navigering Hopp til søk

KES322 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1918 (vognkasse fra 1899)
Fabrikant: KES / Falkenried
El-utstyr: SS
Motor: D58wf
Ytelse: 2x42 kW
Lengde: 10,30 m
Vognkasse: 9,60 m
Bredde: 2,00 m
Akselavstand: 3,20 m
Egenvekt: 13,20 tonn
Sitteplasser: 20
Ståplasser: 44
Plassering: Vognhall 5


Kristiana Elektriske Sporvei anla Lilleakerbanen og åpnet den frem til Øraker i 1919. En typisk forstadsbane hadde fortjent å få typiske forstadsvogner med boggier, og det skulle den da også komme til å få fem år senere, da banen ble forlenget til Haslum og Avløs. Men i første omgang måtte den bli betjent med ti vanlige bysporvogner, selvbygde motorvogner av SS-typen, basert på de store leveransene av nye vogner i 1913-1915. Om vognene var nye med noen brukte deler, eller om det var gamle vogner som ble modernisert, se det får være et definisjonsspørsmål. Vognene 320-329 stod ferdige mellom 1918 og 1920, vår vogn i 1918.

Utgangspunktet for byggingen av en Lilleakerbanevogn var en Union-vogn fra 1899-1900. Disse var ikke rukket å bli særlig gamle, men de var blitt for små og uøkonomiske etter det stadig voksende behovet for kapasitet. Mens Grønntrikken, som også hadde slike vogner, lot disse bli forlenget med nye plattformer (se OS 6), valgte Blåtrikken bare å benytte selve kupeen. Ramme, understell, motorer, kontrollere, plattformer, alt ble nytt. At rammen som holder vognkassen og plattformene er laget av brukte jernbaneskinner vitner likevel om trange tider og sparsomhet.

Omtrent samtidig med at AS Oslo Sporveier ble dannet, overtok nye boggivogner på Lilleakerbanen, og de ti toakslede motorvognene ble overført til bysporveien. Her fikk de numrene 48-57, og nr 322 ble nå hetende nr 50. Fra da av forble den ganske uforandret i passasjertrafikk frem til 1962. Så fulgte en lang karriere som arbeidsvogn, med stadig skiftende numre som 305, 202 og sist 302. Den ble fast brukt som trekkvogn for et annet rullende arbeidsredskap, den skinneslipende ”edderkoppen” nr 311, som også er i Sporveismuseets samling.

Om vi tar med historien til vognkassens kupé, som en gang var litt av Blåtrikkens Union-vogn nr. 24 fra 1899, via Lilleakerbanen, bytrikken, og et liv som arbeidsvogn og som ikke endte før i 1996, så er det ingen trikk som har vært aktiv og en del av byens historie lenger enn det. Nettopp dette lange liv parallelt med at byen vokste har gitt inspirasjon til en spesialutstilling, nå innredet i kupeen, der trikkens og byens utvikling ses i sammenheng, periode for periode. Utvendig er vognen igjen blitt Blåtrikk-blå, men mangler fortsatt noen detaljer, som tidsriktige skilter og stafferinger.

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1899-1918 Kristiania Elektriske Sporvei 24 Blå Kun vognkasse brukt videre
1918-1924 Kristiania Elektriske Sporvei 322 Blå  
1924-1962 Oslo Sporveier 50 Blå/krem  
1962-1989 Oslo Sporveier 305 Gul Arbeidsvogn
1989-1994 Oslo Sporveier 202 Gul Arbeidsvogn
1994-1995 Oslo Sporveier 302 Gul Arbeidsvogn
1995- LTF 302>322 Gul>blå Bevart

Oversikt over type SS

OS numre Opprinnelig selskap og numre Byggeår Vognkasse-fabrikk Kjennetegn Utrangert Bevart
41-47 KSS 61-67 (Opprinnelig 221-227) 1912 Skabo Kort pl, langt-kort-langt vindu 1951-63  
48-57 KES 320-329 1918-20 KES/Falkenried Kort pl, langt-kort-langt vindu 1952-67 50
58-60 KES 194-196 1912 Skabo Forlenget pl, langt-kort-langt vindu 1946-66  
61-63 KES 197-199 1913 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1946-60  
64-65 KES 300-301 1913 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-67  
66-67 KSS 501-502 1914 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966  
68-74 KSS 68-74 1913 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-68 70, 71, 74
75-82 KSS 75-82 1913 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-68  
83-92 KSS 83-92 1913 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1962-68 87, 90, 91
93-100 KSS 93-100 1914 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-68 95, 96
101-102 KSS 503-504 1914 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1953-66  
103-110 KES 302-309 1913 Herbrand Lang pl, 5 korte vinduer 1966-68 108
111-114 KES 310-313 1913 Falkenried Lang pl, 5 korte vinduer 1966-68  
115-120 KES 314-319 1914 Herbrand Lang pl, 5 korte vinduer 1944-68