Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Oslo Sporveier nr 720

24 byte lagt til, 17. okt. 2015 kl. 13:33
m
Lagt til link
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1964|karosseri=[[[[VBK]]]]|chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1|motor=680/76E|ytelse=150|lengde=12,35|bredde=2,45|akselavstand=6,10|egenvekt=8,85|sitteplasser=30|ståplasser=55|bilde=OS720 1.jpg|plassering=Ulven}}
</onlyinclude>
AS Oslo Sporveier fikk i årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - [[Strømmens Værksted]], [[Larvik Karosserifabrikk]], [[Vestfold Bil og Karosseri]] og [[Hønefoss Karosserifabrikk]].
Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr [[Oslo Sporveier nr 285|930]] bygd på [[Strømmens Værksted|Strømmen]] i 1958.
Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av [[VBK ]] i henholdsvis 1962 og 1964. [[VBK ]] hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene.
Bussen er for tiden avregistrert på grunn av vedlikeholdsarbeider.
| 916-919
| 1958
| [[[[VBK]]]]
|  
| 1970
| 700-714
| 1962-63
| [[[[VBK]]]]
|  
| 1976
| 715-729
| 1964
| [[[[VBK]]]]
|  
| 1977
1 454

redigeringer

Navigasjonsmeny