Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Oslo Sporveier nr 835

137 byte fjernet, 11. sep. 2016 kl. 19:10
Satt i stand og registrert
ståplasser=36|
bilde=OS835_001.jpg|
plassering=[[Alnabru]]/[[Ulven]]}}
</onlyinclude>
Oslo Sporveier fikk i årene 1965-1969 levert ialt 89 helbygde busser med selvbærende karosseri fra den tyske fabrikanten Büssing. De var Sporveiens første busser med luftfjæring, og de var bygd for enmannsbetjening. Den første serien hadde kun en enkelt dør foran, og halvautomatisk gir som ble manøvrert med en liten pinne på rattstammen, derav navnet ”pinnevogner”. Fra og med den tredje serien fra 1967 fikk alle helautomatisk gir, og de to siste seriene fra 1968 og 1969 skilte seg utseendemessig ved å ha en flatere front.
Büssingene hadde ekstremt god svingradius, med en front som gikk henimot sidelengs ved fullt rattutslag, var mer komfortable og lettkjørte enn tidligere men også mange busser som var nyere, og var derfor populære blant sjåførene til tross for en svært så begrenset trekkraft i lange bakker. I 1978 begynte utrangeringen av de første. Det strakte seg til 1985, da bl.a nr 835 ble tatt ut av trafikken og gitt til LTF. Bussen er kjørbar men for tiden avregistrert.
Den Etter å ha stått avregistrert på museet en stund er hentet ut av museet for ettersyn den nå satt i stand og EU kontroll med tanke på å få den på skilt som erstatning for registrert.[[OS 964]] som for tiden er avregistrert. Bilde 6 viser A-15823, 1969-modell har overtatt plassen på museet på grunn av samme typedårlig motor.
==Oversikt over bussens historie==
<div class="noprint">
<gallery>
File:OS835_001.jpg
File:OS835_003.jpg
File:OS835_009.jpg
File:OS835_011.jpg

Navigasjonsmeny