Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Oslo Sporveier nr 720

22 byte lagt til, 10. jul. 2016 kl. 20:33
m
I drift igjen
ståplasser=55|
bilde=OS720 1.jpg|
plassering=[[Vognhall 5Alnabru]]}}
</onlyinclude>
AS Oslo Sporveier fikk i årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - [[Strømmens Værksted]], [[Larvik Karosserifabrikk]], [[Vestfold Bil og Karosseri]] og [[Hønefoss Karosserifabrikk]].
Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av [[VBK]] i henholdsvis 1962 og 1964. [[VBK]] hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene.
Bussen har stått en stund for å få lagt nytt gulv i brønnen og i den perioden ble den ene frontruten knust. Bussen Etter lang tids venting er nå avskiltet og satt på museet i påvente av ny rutepå plass, bussen er EU godjent og klar for [[utleie]].
==Oversikt over bussens historie==

Navigasjonsmeny