Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Norgesbuss nr 347 (ex Enebakkrutene nr 347)

1 329 byte lagt til, 12. okt. 2015 kl. 07:41
ingen redigeringsforklaring
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1990|karosseri=[[Ajokki]]|chassis=[[Volvo]] B10M|motor=THD101GD|ytelse=276|lengde=12,00|bredde=2,50|akselavstand=6,00|egenvekt=11,50|sitteplasser=44|ståplasser=30|bilde=NB347_001.jpg}}</onlyinclude>
Mens Arna i 1987-88 hadde ordrebøkene fulle måtte flere av de mindre selskapene se seg om etter alternative leverandører. OFB-konsernet, som foruten Oslo og Follo Busstrafikk bl.a også eide AS Enebakkrutene og AS Østfoldrutene, fant frem til finske Ajokki, som frem til da bare hadde levert et mindre antall turbusser i Norge. De tre OFB-selskapene fikk frem til 1993 levert tilsammen 50 by- og forstadsbusser av typen Ajokki Express, deriblant seks leddbusser til OFB.
AS Enebakkrutene fikk 13 Ajokki-busser, hvorav fem med Volvo B10M underliggermotor, seks med Volvo B10B hekkmotor og to med Scania K92-CL hekkmotor. Alle var lakkert i OFBs klassiske rødt og hvitt, med blå stripe og dører. I 1997 ble OFB-konsernet overtatt av Norgesbuss, og etter hvert ble alle bussene lakkert i Stor-Oslo Lokaltrafikks helgrønne design, som var blitt introdusert i 1996.
I 2009 var det igjen en liten håndfull av Ajokki-bussene, klassifisert som Euro 0 og helt uaktuelle for neste anbudsrunde, og de ble lagt ut for salg. Norgesbuss AS har mot en symbolsk sum overlatt nr 347 til Sporveismuseet, en buss som ennå er i god stand, og som ellers nok ville ha havnet i Øst-Europa.
Bussen er kjørbar, men det trengs noen arbeider før den kan passere EU kontroll og få skilt. Euro 0 gjør den også svært dyr å ha på skilt.
{| class="wikitable"
|-

Navigasjonsmeny