Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Ekebergbanen nr 1013

27 byte fjernet, 1. jan. 2016 kl. 20:29
m
Plassering og bilder
ståplasser=35|
internnummer=[[EB 1013]]|
bilde=EB1013_002EB1013_001.jpg|plassering=?[[Vognhall 5]]}}
</onlyinclude>
På midten av 20-tallet hadde Sporveien startet med å flytte sporene lenger fra hverandre som forberedelse for bredere vogner. Ekebergbanen var først ute med å dra nytte av dette, da brannskadde vogn 1003 i 1930 fikk ombygd vognkassen til 2,5 meters bredde. Da Ekebergbanen i 1932 kjøpte fire nye vogner, 1013-1016, ble de naturligvis bygd like brede. De fire motorvognene, bygd av Skabo med el-utstyr fra Siemens, hadde flere moderne trekk. Vognkassen var delvis selvbærende med platekledningen som en del av den bærende konstruksjonen, som ellers bestod av stenderverk av tre. Boggiene var en helsveiset konstruksjon, noe som var nytt i landet på den tiden. Vognene var, som tradisjonelt på banen, utstyrt med midtplattform, skilt med heldekkende vegg og dør mot bakre kupé, og kun noen enkle halvvegger mot fremre kupé. Helt foran var det også en enkel utgangsdør. Med brede vogner kunne man nå ha tverrseter og fire sittende i bredden. Og med fire motorer à 77 kW skulle man kunne holde 50 km/t i Sjømannsskolebakken, selv med tilhenger. Vognene var enretningsvogner, men hadde likevel dører på begge sider av midtplattformen, dette fordi man opprinnelig så for seg å kunne kjøre i multippel, rygg mot rygg.
<div class="noprint">
<gallery>
File:EB1013_001.jpg
File:EB1013_002.jpg
File:EB1013_003.jpg
File:EB1013_005.jpg

Navigasjonsmeny