Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Oslo Sporveier nr 249

21 byte lagt til, 23. des. 2015 kl. 14:58
m
Plassering
internnummer=[[OS 249]]|
bilde=OS249_002.jpg|
plassering=?[[Grefsen]]}}
</onlyinclude>
{{Høka tekst}}
Vogn 249 tilhører tredje serie på åtte vogner (nr 246-253) fra 1958, kalt type MBO56. De var i første rekke kjøpt for å settes inn på Lambertseterbanen som var åpnet året før, gikk også på Østensjøbanen, og de gikk her til T-banen tok over i 1966-67. De fikk deretter ny innsats på bylinjene, og tidvis på Ekeberg- og Lilleakerbanen til inn på 90-tallet. Da utrangeringen av vogntypen tok til i 1991-92 ble vogn 249 tilbudt Djurgårdslinjen i Stockholm for den symbolske pris av 1 norsk krone. Stockholm hadde lagt ned alle sentrale sporvognslinjer i 1967, men i 1991 gjenoppstod gamle linje 7 på delvis nye og delvis gamle fremgravde spor. Da relativt få av de originale Stockholms-vognene stod til disposisjon for trafikken skaffet man isteden vogner fra Göteborg, og altså denne ene fra Oslo. Vogn 249 ble i løpet av 1992 satt i stand som rullende restaurant og kafevogn, hvorved setene ble snudd mot hverandre, og det ble satt inn bord. Utvendig ble den malt i fargene som en gang ble brukt på to av Stockholms egne sporvogner, som kun ble brukt til turisttrafikk. Også det nye vognnummeret 700 var valgt for å minnes linjenummeret 700 som turistvognene bar.
Da Djurgårdslinjen etter hvert fikk helt nye sporvogner var det ikke lenger plass til nr 700, og den ble i 2009 fraktet til et eksternt lager. I 2012 fikk Lokaltrafikkhistorisk Forening tilbud om å overta vognen. Selv om den da ikke lenger fremstod som en Oslo-vogn fant man tilbudet interessant. Det er etterspørsel etter sporvogner til utleie, noe som ofte ikke har vært mulig å dekke fordi alle nyere vogner store deler av døgnet er opptatt i trafikken, og fordi veteranvognene 70+647 ikke egner seg til oppdrag med servering. Dessuten hadde nr 700 i 1999 fått nytt kabelanlegg, og kunne således kjøres på 750 volt uten spesielle tilpasninger. Vognen ankom Oslo i oktober 2012. I 2015 er den blitt lakkert som Oslo-vogn igjen, mens det noe fremmede interiøret foreløpig er beholdt. Det Den er ønsket å sette den satt i drift stand som utleievogn høsten 2015, men venter foreløpig på godkjennelse.
{| class="wikitable"

Navigasjonsmeny