Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 810

4 byte lagt til, 19. nov. 2015 kl. 13:03
m
Link til plassering
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1951|karosseri=[[Strømmen]]|chassis=[[Strømmen]]|chassis_ekstra=(selvbærende)|motor=[[NEBB]] GLM 1303 Dk|ytelse=81 kW|lengde=10,35|bredde=2,45|akselavstand=5,10|egenvekt=7,50|sitteplasser=25|ståplasser=50|bilde=OS810_001.jpg|plassering=[[Vognhall 5]]}}</onlyinclude>
A-15810 er Oslos siste trolleybuss på to måter, det er den aller sist leverte trolleybussen, men også den aller siste som er igjen. Oslo fikk sin første trolleybuss i 1940, en selvbærende Strømmen-buss av samme type som turbinbussene. Ytterligere ti turbinbusser ble i 1943 bygd om til trolleybusser. Så fulgte en litt større nybygd trolleybuss i 1945, og i årene 1947-1949 ble det levert en serie på ikke mindre enn 50 (nr 751-800). Også disse var basert på Strømmens selvbærende konstruksjon fra 30-tallet, men de var større, og det var brukt mer stål i rammeverket. I 1948-49 ble det dessuten levert 30 tilsvarende dieselbusser med Leyland-motor og forvalgsgir. Dieselbussene fikk en litt annen utførelse av fronten, med skrå vinduer, noe som var en forbedring etter at det var blitt klaget på reflekser i glasset. I 1951 ble så de ti siste trolleybussene levert fra Strømmen (nr 801-810). Dermed var samtlige av Oslos trolleybusser levert av Strømmens Værksted, og samtlige hadde selvbærende karosseri.
1 454

redigeringer