Åpne hovedmenyen

Endringer

Holmenkolbanen nr 501

Ingen endring i størrelse, 25. okt. 2015 kl. 21:46
m
Rettet feil i overskrift
Tre slike vogner ble bestilt allerede i 1940, men krigen forsinket oppstarten, og de stod derfor ikke ferdig før i 1947. Vognene fikk numrene 501-503, og de ble opprinnelig brukt på Røabanen. På 70-tallet var de oftest å se på Sognsvannslinjen, men de har også vært å se på Frognerseterlinjen når det var mye trafikk der. Som nevnt bestod muligheten for å la konduktøren vandre mellom de to vognhalvdelene, men i praksis ble ikke dette gjort og man endte derfor opp med en tremannsbetjent vogn. Omkring 1960 ble den avrundede skjørtekanten fjernet, antagelig for å gjøre vedlikeholdet lettere. Vognene var opprinnelig malt brune. På 60- og 70-tallet var de burgunderrøde, og ble et par år etter at Oslo Sporveier overtok driften av HKB i 1975 fulgt av en lysere rødfarge lik T-banens. Omkring 1980 fikk vognene også påsatt tall i fronten, noe som hadde vært fraværende på alle Holmenkolbanens vogner. I 1981 ble vogn 501 malt mørkeblå som Kolsåsbanens vogner, og gikk da også i trafikk der en stund. I 1986 ble vognene, som nå var i dårlig stand, satt bort. Nr 503 ble ganske snart skrotet. Men 501 ble derimot tatt inn til rehabilitering og kom i 1989 ut i Sporveiens nydesign, rødt med blått rundt vinduene og på dørene. Rehabiliteringen falt så dyr at man droppet å gjøre det samme med nr 502. Nr 501 fungerte deretter som reservevogn ut året 1994, oftest som daglig chartret vogn til og fra en barnehage på Voksenkollen. Vognen disponeres nå av LTF, mens Ruter AS ivaretar ansvaret for lagring. I 2011 ble den av LTF malt opp i den burgunderrøde fargen den hadde på 60- og 70-tallet.
==Oversikt over bussens vognens historie==
{| class="wikitable"
|-
1 454

redigeringer