Åpne hovedmenyen

Endringer

Oslo Sporveier nr 835

40 byte lagt til, 1. aug. 2023 kl. 21:53
ingen redigeringsforklaring
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1969|karosseri=[[Büssing]] Präfekt 13D|chassis=[[Büssing]] VS110V|chassis_ekstra=(selvbærende)|motor=U7-150|ytelse=155|lengde=11,30|bredde=2,45|akselavstand=5,40|egenvekt=7,95|sitteplasser=36|ståplasser=36|bilde=OS835_001.jpg|plassering=Vognhall 5[[Ulven]]}}</onlyinclude>
Oslo Sporveier fikk i årene 1965-1969 levert ialt 89 helbygde busser med selvbærende karosseri fra den tyske fabrikanten Büssing. De var Sporveiens første busser med luftfjæring, og de var bygd for enmannsbetjening. Den første serien hadde kun en enkelt dør foran, og halvautomatisk gir som ble manøvrert med en liten pinne på rattstammen, derav navnet ”pinnevogner”. Fra og med den tredje serien fra 1967 fikk alle helautomatisk gir, og de to siste seriene fra 1968 og 1969 skilte seg utseendemessig ved å ha en flatere front.
Büssingene hadde ekstremt god svingradius, med en front som gikk henimot sidelengs ved fullt rattutslag, var mer komfortable og lettkjørte enn tidligere men også mange busser som var nyere, og var derfor populære blant sjåførene til tross for en svært så begrenset trekkraft i lange bakker. I 1978 begynte utrangeringen av de første. Det strakte seg til 1985, da bl.a nr 835 ble tatt ut av trafikken og gitt til LTF. Bussen er kjørbar men for tiden avregistrert.
Bilde 6 viser A-15823, 1969-modell av samme typeEtter å ha stått avregistrert på museet en stund er den satt i stand og registrert.
==Oversikt over bussens historie==
{| class="wikitable"
|-
<div class="noprint">
<gallery>
File:OS835_001.jpg
File:OS835_003.jpg
File:OS835_009.jpg
File:OS835_011.jpg
</gallery>
</div>
 
[[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]