Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Oslo Sporveier nr 661

131 byte fjernet, 14. mai 2016 kl. 10:16
Diverse redigering etter migrering
'''Oslo Sporveier nr 661'''
Unkown link href: http://vognparksporveismuseet.atwebpages.com/vognpark/selskapene.htm#OS
<onlyinclude>
{{TrikkTilhenger{{{type|}}}|
byggeår=1956 (1909)|
fabrikant=[[OS ]] / [[Høka]]|
lengde=11,64|
lengde_vognkasse=11,20|
sitteplasser=24|
ståplasser=68|
internnummer=[[OS 661]]|bilde=OS661_002OS661_001.jpg|plassering=?[[Vognhall 5]]}}
</onlyinclude>
Da den første ”stivkjelken” kom i 1953 hadde Sporveien nettopp mottatt brorparten av 30 nye moderne boggimotorvogner produsert av Hønefoss Karosserifabrikk. Denne vognen, nr. 650, var et forsøk på å bygge tilsvarende tilhengere, som samtidig skulle bli billigere ved å bruke understell fra gamle toakslede vogner. Året etter skulle man også forsøke å lage en tilsvarende billig motorvogn, den første ”kyllingen” med nummeret 33. Forsøkene var sånn omtrent halvveis vellykket. Vellykket nok til at man bygget ytterligere 11 tilhengere og ytterligere 7 motorvogner, men ikke mer vellykket enn at man lot det være med disse relativt få vognene og heller bestilte boggitilhengere og flere boggimotorvogner.
<div class="noprint">
<gallery>
File:OS661_001.jpg
File:OS661_002.jpg
File:OS661_003.jpg
File:OS661_005.jpg

Navigasjonsmeny