Oslo Sporveier nr 661

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk

OS661 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1956 (1909)
Fabrikant: OS / Høka
Lengde: 11,64 m
Lengde vognkasse 11,20 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 3,20 m
Egenvekt: 9,50 tonn
Sitteplasser: 24
Ståplasser: 68
Plassering: Vognhall 5




Da den første ”stivkjelken” kom i 1953 hadde Sporveien nettopp mottatt brorparten av 30 nye moderne boggimotorvogner produsert av Hønefoss Karosserifabrikk. Denne vognen, nr. 650, var et forsøk på å bygge tilsvarende tilhengere, som samtidig skulle bli billigere ved å bruke understell fra gamle toakslede vogner. Året etter skulle man også forsøke å lage en tilsvarende billig motorvogn, den første ”kyllingen” med nummeret 33. Forsøkene var sånn omtrent halvveis vellykket. Vellykket nok til at man bygget ytterligere 11 tilhengere og ytterligere 7 motorvogner, men ikke mer vellykket enn at man lot det være med disse relativt få vognene og heller bestilte boggitilhengere og flere boggimotorvogner.

Vår vogn, nr. 661, er således den siste av de tolv toakslede tilhengerne. Vognkassen er bygget av Høka, og ble ved Sagene verksted ferdigstilt og satt sammen med et ombygget understell fra den opprinnelige motorvogn 38, en av de korte SS-vognene fra 1909. Ved ombyggingen av understellet ble det skåret ut en del av rammen på den ene siden for å gi plass til et stigtrinn. Nye fester til vognkassen ble sveiset på, og det ble montert en solenoide (magnetisk spole med bevegelig trekkstang) til bremsene.

”Stivkjelkene” ble på grunn av tyngden sjelden kjørt sammen med de stilmessig matchende ”kyllingene”, men de ble jevnlig brukt som tilhengere til de noe lavere Høka-motorvognene. Akkurat denne kombinasjonen var ikke helt stilfull, men slike hensyn kom nok langt bak i prioriteringene. Nr. 661 var i trafikk frem til 1984, mens noen av de andre holdt stand til året etter, frem til de siste boggihengerne var blitt ombygget til nullmannsbetjening. 661 ble overtatt av LTF, og fremstår i dag som uforandret siden 1950-tallet.

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1909-1924 Kristiania Sporveisselskab (38)   Motorvognsunderstellet som ble brukt til 661
1924-1956 Oslo Sporveier (38)   Motorvognsunderstellet som ble brukt til 661
1956-1984 Oslo Sporveier 661 Blå/krem  
1984- LTF 661 Blå/krem Bevart