Forskjell mellom versjoner av «Oslo Sporveier nr 285 (ex OS 453 ex OS 930)»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
Linje 6: Linje 6:
  
 
[[Category:Bensin- og dieselbusser]]
 
[[Category:Bensin- og dieselbusser]]
 +
 +
<gallery>
 +
File:OS930_003.jpg
 +
File:OS930_005.jpg
 +
File:OS930_007.jpg
 +
</gallery>

Revisjonen fra 11. okt. 2015 kl. 10:44

OS930 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1958
Karosseri: Strømmen
Chassis: Leyland WM LERT 2/1
Motor: 680/76E
Ytelse: 150 HK
Lengde: 12,00 m
Bredde: 2,45 m
Akselavstand: 6,10 m
Egenvekt: 9,12 tonn
Sitteplasser: 6 (opprinnelig 28)
Ståplasser: 0 (opprinnelig 55)


Oslo Sporveier fikk sine første leddbusser fra VBK i 1981. Men hovedstaden var den gang ei den første til å ta i bruk leddbusser. I 1964 bygde karosserifabrikken T. Knudsen den første leddbussen på et vanlig Scania-Vabis BF76-chassis, og et tilhengerunderstell med sving på bakhjulene fra den tyske bussfabrikanten Walter Vetter. Sistnevnte hadde siden 50-tallet hatt erfaring med å bygge leddbusser. Bakhjulene svinges ved hjelp av stag, og utslaget bestemmes av vinkelen mellom for- og bakpart. Frem til 1967 ble det produsert i alt ti slik busser, fire til BO-bussene i Skien/Porsgrunn, to til Glombuss i Sarpsborg, to til Torridalens Bilruter i Kristiansand, en til Fjerdingen Busstrafikk i Skogn/Levanger i Nord-Trøndelag, og én (med DAF-chassis) ble eksportert til Södra Hjalmarstranden Trafik AB for trafikk i Örebro i Sverige.

BO-bussene nr 46, med T. Knudsens byggenummer 1035, er den aller første av dem. Den ble benyttet på ruter mellom Skien og Porsgrunn og var i trafikk til årsskiftet 1982-83. Den beholdt skiltene til 1986, og var en tid disponert av Grenland Veteranbilklubb. I 1986 ble den overtatt av LTF, og registrert som DE 90353. Den har vært utsatt for innvendig hærverk og graffiti, og ikke vært benyttet siden 1993. Den er likevel i relativt god stand, og venter bare på at ressursene til en istandsettelse skal åpenbare seg.