Oslo Sporveier nr 285 (ex OS 453 ex OS 930)

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk

OS930 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1958
Karosseri: Strømmen
Chassis: Leyland WM LERT 2/1
Motor: 680/76E
Ytelse: 150 HK
Lengde: 12,00 m
Bredde: 2,45 m
Akselavstand: 6,10 m
Egenvekt: 9,12 tonn
Sitteplasser: 6 (opprinnelig 28)
Ståplasser: 0 (opprinnelig 55)
Plassering: Vinterbro


AS Oslo Sporveier fikk i årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - Strømmens Værksted, Larvik Karosserifabrikk, Vestfold Bil og Karosseri og Hønefoss Karosserifabrikk.

Vår buss tilhørte serien 930-945, levert av Strømmen i 1958-59. Nr. 930 var i trafikk frem til 1973, og ble deretter bygd om til "utrykningsvogn" og fyllt med utstyr som kunne komme til anvendelse ved uhell på T-banen. Slik overtok LTF bussen i 1998, men den er eslet til å bli sølvbuss igjen. Før vi kommer så langt må deler av hekken rekonstrueres, såvel som flere dører og hele interiøret. Dette vil være mulig fordi LTF i sin tid sikret seg alle originaltegningene fra Strømmens Værksted. LTF har også bevart en annen og helt intakt buss av typen Worldmaster, nr 720 fra 1964. Buss 930 representerer likevel den mest tallrike varianten karosseri, som med noen små forskjeller ble levert fra tre fabrikanter.

Bussen var inntil 2012 registrert og kjørbar, men er nå dessverre bortsatt.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1958-1973 Oslo Sporveier 930 A-15930 Sølv/blå  
1973-1989 Oslo Sporveier 453 DB 15855 Rød/hvit Ombygd som spesialtransportvogn
1989-1998 Oslo Sporveier 285 DB 15855 Rød/hvit Ombygd som spesialtransportvogn
1998-2011 LTF 285 DB 15855 Rød/hvit Bevart
2011- LTF 285 A-15930 Rød/hvit Bevart

Oversikt over type Leyland Worldmaster

Internnumre Anskaffet Karosserifabrikk Merknad Utrangert Bevart
901-915 1956 Strømmen Enkelte fikk ombygd front midt på 60-tallet 1969  
916-919 1958 VBK   1970  
920-929 1957-58 Larvik   1972  
930-945 1958-59 Strømmen   1972-74 930
946-949 1959 Strømmen For Østmarkruten, uten brønn og fast konduktør 1970  
950-951 1961 Larvik Turbusser, uten brønn og fast konduktør 1975  
952-989 1961 Høka Identisk med Strømmen-bussene 930-945 1975-76  
990-999 1961-62 Larvik Svært lik Strømmen-bussene 930-945 1974  
700-714 1962-63 VBK   1976  
715-729 1964 VBK   1977 720