Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Oslo Sporveier nr 285 (ex OS 453 ex OS 930)

1 626 byte lagt til, 14. mai 2016 kl. 11:18
m
Robot: Legger til kategorien Bensin- og dieselbusser
<onlyinclude>{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1958|karosseri=[[Strømmen]]|chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1|motor=680/76E|ytelse=150|lengde=12,00|bredde=2,45|akselavstand=6,10|egenvekt=9,12|sitteplasser=6 (opprinnelig 28)|ståplasser=0 (opprinnelig 55)|bilde=OS930_001.jpg|plassering=[[Vinterbro]]}}</onlyinclude>
AS Oslo Sporveier fikk sine første leddbusser fra VBK i 1981. Men hovedstaden var den gang ei den første årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til å ta i bruk leddbusser. I 1964 bygde karosserifabrikken T. Knudsen den første leddbussen på et vanlig Scania-Vabis BF76-chassisAlle chassisene var like, og et tilhengerunderstell utstyrt med sving på bakhjulene fra den tyske bussfabrikanten Walter Vetter. Sistnevnte hadde siden 50-tallet hatt erfaring med å bygge leddbusser. Bakhjulene svinges ved hjelp av stag, midtliggende motor under gulvet og utslaget bestemmes halvautomatisk girkasse av vinkelen mellom for- og bakpartmerket Wilson. Frem til 1967 Karosseriene ble det produsert i alt ti slik busser, fire til BOlevert av forskjellige norske fabrikker -bussene i Skien/Porsgrunn[[Strømmens Værksted]], to til Glombuss i Sarpsborg, to til Torridalens Bilruter i Kristiansand, en til Fjerdingen Busstrafikk i Skogn/Levanger i Nord-Trøndelag[[Larvik Karosserifabrikk]], [[Vestfold Bil og Karosseri]] og én (med DAF-chassis) ble eksportert til Södra Hjalmarstranden Trafik AB for trafikk i Örebro i Sverige[[Hønefoss Karosserifabrikk]].
BOVår buss tilhørte serien 930-bussene nr 46945, med Tlevert av Strømmen i 1958-59. Knudsens byggenummer 1035, er den aller første av demNr. Den ble benyttet på ruter mellom Skien og Porsgrunn og 930 var i trafikk frem til 1973, og ble deretter bygd om til "utrykningsvogn" og fyllt med utstyr som kunne komme til årsskiftet 1982anvendelse ved uhell på T-83banen. Den beholdt skiltene Slik overtok LTF bussen i 1998, men den er eslet til 1986å bli sølvbuss igjen. Før vi kommer så langt må deler av hekken rekonstrueres, såvel som flere dører og var hele interiøret. Dette vil være mulig fordi LTF i sin tid sikret seg alle originaltegningene fra Strømmens Værksted.LTF har også bevart en tid disponert annen og helt intakt buss av Grenland Veteranbilklubbtypen Worldmaster, nr [[OS 720|720]] fra 1964. I 1986 ble Buss 930 representerer likevel den overtatt av LTFmest tallrike varianten karosseri, og registrert som DE 90353med noen små forskjeller ble levert fra tre fabrikanter. Den har vært utsatt for innvendig hærverk  Bussen var inntil 2012 registrert og graffitikjørbar, men er nå dessverre bortsatt. ==Oversikt over bussens historie=={| class="wikitable"|-! Tidsepoke! Eier! Internnr! Reg-nr! Farge! Merknad|-| 1958-1973| [[AS Oslo Sporveier|Oslo Sporveier]]| 930| A-15930| Sølv/blå|  |-| 1973-1989| [[AS Oslo Sporveier|Oslo Sporveier]]| 453| DB 15855| Rød/hvit| Ombygd som spesialtransportvogn|-| 1989-1998| [[AS Oslo Sporveier|Oslo Sporveier]]| 285| DB 15855| Rød/hvit| Ombygd som spesialtransportvogn|-| 1998-2011| LTF| 285| DB 15855| Rød/hvit| Bevart|-| 2011-| LTF| 285| A-15930| Rød/hvit| Bevart|} ==Oversikt over type Leyland Worldmaster=={| class="wikitable"|-! Internnumre! Anskaffet! [[:Kategori:Karosserifabrikker|Karosserifabrikk]]! Merknad! Utrangert! Bevart|-| 901-915| 1956| [[Strømmen]]| Enkelte fikk ombygd front midt på 60-tallet| 1969|  |-| 916-919| 1958| [[VBK]]|  | 1970|  |-| 920-929| 1957-58| [[Larvik]]|  | 1972|  |-| 930-945| 1958-59| [[Strømmen]]|  | 1972-74| 930|-| 946-949| 1959| [[Strømmen]]| For Østmarkruten, uten brønn og ikke vært benyttet siden 1993. Den er likevel i relativt god standfast konduktør| 1970|  |-| 950-951| 1961| [[Larvik]]| Turbusser, uten brønn og venter bare på at ressursene til en istandsettelse skal åpenbare segfast konduktør| 1975|  |-| 952-989| 1961| [[Høka]]| Identisk med Strømmen-bussene 930-945| 1975-76|  |-| 990-999| 1961-62| [[Larvik]]| Svært lik Strømmen-bussene 930-945| 1974|  |-| 700-714| 1962-63| [[VBK]]|  | 1976|  |-| 715-729| 1964| [[VBK]]|  | 1977| [[OS 720|720]]|} <gallery>File:OS930_003.jpgFile:OS930_005.jpgFile:OS930_007.jpg</gallery> [[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]
1 454

redigeringer

Navigasjonsmeny