Forskjell mellom versjoner av «Oslo Sporveier nr 285 (ex OS 453 ex OS 930)»

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
m (Anders Birkenes flyttet siden OS 285 til OS 285 (ex OS 453 ex OS 930))
Linje 2: Linje 2:
 
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1958|karosseri=[[Strømmen]]|chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1|motor=680/76E|ytelse=150|lengde=12,00|bredde=2,45|akselavstand=6,10|egenvekt=9,12|sitteplasser=6 (opprinnelig 28)|ståplasser=0 (opprinnelig 55)|bilde=OS930_001.jpg|plassering=Vinterbro}}</onlyinclude>
 
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1958|karosseri=[[Strømmen]]|chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1|motor=680/76E|ytelse=150|lengde=12,00|bredde=2,45|akselavstand=6,10|egenvekt=9,12|sitteplasser=6 (opprinnelig 28)|ståplasser=0 (opprinnelig 55)|bilde=OS930_001.jpg|plassering=Vinterbro}}</onlyinclude>
  
Oslo Sporveier fikk sine første leddbusser fra VBK i 1981. Men hovedstaden var den gang ei den første til å ta i bruk leddbusser. I 1964 bygde karosserifabrikken T. Knudsen den første leddbussen på et vanlig Scania-Vabis BF76-chassis, og et tilhengerunderstell med sving på bakhjulene fra den tyske bussfabrikanten Walter Vetter. Sistnevnte hadde siden 50-tallet hatt erfaring med å bygge leddbusser. Bakhjulene svinges ved hjelp av stag, og utslaget bestemmes av vinkelen mellom for- og bakpart. Frem til 1967 ble det produsert i alt ti slik busser, fire til BO-bussene i Skien/Porsgrunn, to til Glombuss i Sarpsborg, to til Torridalens Bilruter i Kristiansand, en til Fjerdingen Busstrafikk i Skogn/Levanger i Nord-Trøndelag, og én (med DAF-chassis) ble eksportert til Södra Hjalmarstranden Trafik AB for trafikk i Örebro i Sverige.
+
AS Oslo Sporveier fikk i årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, også kalt "WM". Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet, og hadde halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - Strømmens Værksted, Larvik Karosserifabrikk, Vestfold Bil og Karosseri og Hønefoss Karosserifabrikk.
 
   
 
   
BO-bussene nr 46, med T. Knudsens byggenummer 1035, er den aller første av dem. Den ble benyttet på ruter mellom Skien og Porsgrunn og var i trafikk til årsskiftet 1982-83. Den beholdt skiltene til 1986, og var en tid disponert av Grenland Veteranbilklubb. I 1986 ble den overtatt av LTF, og registrert som DE 90353. Den har vært utsatt for innvendig hærverk og graffiti, og ikke vært benyttet siden 1993. Den er likevel i relativt god stand, og venter bare på at ressursene til en istandsettelse skal åpenbare seg.
+
Vår buss tilhørte serien 930-945, levert av Strømmen i 1958-59. Nr. 930 var i trafikk frem til 1973, og ble deretter bygd om til "utrykningsvogn" og fyllt med utstyr som kunne komme til anvendelse ved uhell på T-banen. Slik overtok LTF bussen i 1998, men den er eslet til å bli sølvbuss igjen. Før vi kommer så langt må deler av hekken rekonstrueres, såvel som flere dører og hele interiøret. Dette vil være mulig fordi LTF i sin tid sikret seg alle originaltegningene fra Strømmens Værksted. LTF har også bevart en annen og helt intakt buss av typen Worldmaster, nr [[OS 720|720]] fra 1964. Buss 930 representerer likevel den mest tallrike varianten karosseri, som med noen små forskjeller ble levert fra tre fabrikanter. Bussen var inntil 2012 registrert og kjørbar, men er nå dessverre bortsatt.
  
 
[[Category:Bensin- og dieselbusser]]
 
[[Category:Bensin- og dieselbusser]]

Revisjonen fra 11. okt. 2015 kl. 15:53

OS930 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1958
Karosseri: Strømmen
Chassis: Leyland WM LERT 2/1
Motor: 680/76E
Ytelse: 150 HK
Lengde: 12,00 m
Bredde: 2,45 m
Akselavstand: 6,10 m
Egenvekt: 9,12 tonn
Sitteplasser: 6 (opprinnelig 28)
Ståplasser: 0 (opprinnelig 55)
Plassering: Vinterbro

AS Oslo Sporveier fikk i årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, også kalt "WM". Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet, og hadde halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - Strømmens Værksted, Larvik Karosserifabrikk, Vestfold Bil og Karosseri og Hønefoss Karosserifabrikk.

Vår buss tilhørte serien 930-945, levert av Strømmen i 1958-59. Nr. 930 var i trafikk frem til 1973, og ble deretter bygd om til "utrykningsvogn" og fyllt med utstyr som kunne komme til anvendelse ved uhell på T-banen. Slik overtok LTF bussen i 1998, men den er eslet til å bli sølvbuss igjen. Før vi kommer så langt må deler av hekken rekonstrueres, såvel som flere dører og hele interiøret. Dette vil være mulig fordi LTF i sin tid sikret seg alle originaltegningene fra Strømmens Værksted. LTF har også bevart en annen og helt intakt buss av typen Worldmaster, nr 720 fra 1964. Buss 930 representerer likevel den mest tallrike varianten karosseri, som med noen små forskjeller ble levert fra tre fabrikanter. Bussen var inntil 2012 registrert og kjørbar, men er nå dessverre bortsatt.