Endringer

Hopp til navigering Hopp til søk

Kristiania Elektriske Sporvei nr 307

1 538 byte fjernet, 2. nov. 2015 kl. 21:20
Brukt mal for oversikt over type SS og fjernet overflødig bilde
ståplasser=28|
internnummer=[[KES 307]]|
bilde=KES307_002KES307_001.jpg|plassering=?[[Vognhall 5]]}}
</onlyinclude>
SS-vognene er Oslos klassiske gamle to-akslinger, og omfatter alle vogner med numre mellom 41 og 120 (etter Oslo Sporveiers nummerering fra 1924). Vognkassene forekom i flere varianter, de var også bygd av forskjellige fabrikker, men teknisk var de helt identiske, med motorer av type D58wf og kontrollere av type OW fra Siemens-Schuckert (SS). Alle tilhengere med samme type understell, og mer eller mindre matchende vognkasse, gikk også under navnet SS.
Da vogn 307 ble overtatt av Oslo Sporveier i 1924 fikk den nytt nummer 108. Slik var den i daglig trafikk frem til 1968. Etter dette ble den frem til 1975 benyttet som rangeringsvogn på Grefsen, før den ble hensatt med en kollisjonsskade. På denne tiden kunne den blitt en fin museumsvogn, den var den eneste gjenværende av denne klassen fra Blåtrikken, men dessverre så noen et større behov for å bruke den som arbeidsvogn. Først ble den ene plattformen og kupeveggen demontert for å tre en diger vanntank inn i kupeen, bare for å konstatere at flere tonn med vann skvulpende frem og tilbake ikke forbedrer kjøreegenskapene til en gammel trikk. Tanken ble kastet ut, og vognen ble heretter benyttet til å frakte sveiseutstyr, først som nr 327, helt til slutt som nr 206. I 1991 ble den parkert, og to år senere overlatt til Sporveismuseet, som raskt gikk i gang med å restaurere den som gammel blåtrikk til jubileumsfeiringen i 1994. Det viste seg snart at bunnrammen var råtten. En ny bunnramme ble laget, og med hårfin presisjon skjøvet inn under resten av vognkassen. Den rakk såvidt å bli ferdig nok til å delta i jubileumskortesjen. Det gjenstår ennå noen mindre arbeider på vognen, men den er kandidat for snarlig sertifisering.
 
*Opprinnelig 221-227
 
Bilde 3 under viser den identiske KES 308.
{| class="wikitable"
| Restaurert 1993-94
|}
{| class="wikitable"|-! OS numre! Opprinnelig selskap og numre! Byggeår! Vognkasse-fabrikk! Kjennetegn! Utrangert! Bevart|-| 41-47| KSS 61-67*| 1912| Skabo| Kort pl, langt-kort-langt vindu| 1951-63|  |-| 48-57| KES 320-329| 1918-20| KES/Falkenried| Kort pl, langt-kort-langt vindu| 1952-67| 50|-| 58-60| KES 194-196| 1912| Skabo| Forlenget pl, langt-kort-langt vindu| 1946-66|  |-| 61-63| KES 197-199| 1913| Skabo| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1946-60|  |-| 64-65| KES 300-301| 1913| Skabo| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1966-67|  |-| 66-67| KSS 501-502| 1914| Falkenried| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1966|  |-| 68-74| KSS 68-74| 1913| Falkenried| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1966-68| [[KES 70, 71, 74|70, 71, 74]]|-| 75-82| KSS 75-82| 1913| Skabo| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1966-68|  |-| 83-92| KSS 83-92| 1913| Falkenried| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1962-68| [[KES 87, 90, 91|87, 90, 91]]|-| 93-100| KSS 93-100| 1914| Skabo| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1966-68| [[KES 95, 96|95, 96]]|-| 101-102| KSS 503-504| 1914| Falkenried| Lang pl, langt-kort-langt vindu| 1953-66|  |-| 103-110| KES 302-309| 1913| Herbrand| Lang pl, 5 korte vinduer| 1966-68| [[KES 108|108]]|-| 111-114| KES 310-313| 1913| Falkenried| Lang pl, 5 korte vinduer| 1966-68|  |-| 115-120| KES 314-319| 1914| Herbrand| Lang pl, 5 korte vinduer| 1944-68|  |{Oversikt over type SS}}
<div class="noprint">
<gallery>
File:KES307_001.jpg
File:KES307_002.jpg
File:KES307_003.jpg
File:KES307_005.jpg

Navigasjonsmeny