Kristiania Elektriske Sporvei nr 307

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk

KES307 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1913
Fabrikant: Herbrand
El-utstyr: SS
Motor: D58wf
Ytelse: 2x42 kW
Lengde: 11,20 m
Vognkasse: 10,50 m
Bredde: 2,00 m
Akselavstand: 3,20 (oppr. 3,60 ) m
Egenvekt: 13,50 tonn
Sitteplasser: 24
Ståplasser: 28
Plassering: Vognhall 5


SS-vognene er Oslos klassiske gamle to-akslinger, og omfatter alle vogner med numre mellom 41 og 120 (etter Oslo Sporveiers nummerering fra 1924). Vognkassene forekom i flere varianter, de var også bygd av forskjellige fabrikker, men teknisk var de helt identiske, med motorer av type D58wf og kontrollere av type OW fra Siemens-Schuckert (SS). Alle tilhengere med samme type understell, og mer eller mindre matchende vognkasse, gikk også under navnet SS.

Vognene 61-102 hadde den samme vognkassen, 10,5 meter lang med kupeens vinduer delt inn i langt-kort-langt, levert vekselvis av Falkenried og Skabo i 1913-14, hovedsakelig til KSS men fem av dem til KES. Vognene 58-60 fra 1912 (levert til KES) kan føyes til i samme gruppe, opprinnelig 9,6 meter lang men forlenget til 10,5 meter i 1921. Vognene 41-47 fra samme år (levert til KSS) var identiske til disse igjen, men ble aldri forlenget. Vognene 103-120 (alle levert til KES 1913-14) var tilnærmet helt lik, men med den synlige forskjellen at kupeen hadde fem korte vinduer. Vognene 48-57 er bygd mye senere, 1918-20, tilhører også SS-typen, men skilte seg på et vesentlig punkt – de hadde vognkasser fra eldre vogner fra 1899-1905, og var ikke lengre enn de andre korte SS-vognene).

SS-vognene preget bylinjene i et halvt århundre, og på denne tiden skjedde det bemerkelsesverdig få forandringer. Mens tilsvarende gammelt materiell på kontinentet ble modernisert med rullelagre, kamvalskontrollere og ny innredning, nøyde man seg her med å skifte fargede lanterner til en enkelt lysende linjenummerkasse (1927), lyrebøyle til pantograf og delvis nye plattformdører (1954-56). Frem til da hadde man kjørt med åpne dører på den ene siden, nå fikk føreren en dobbel skyvedør som enkelt lot seg stenge med en spake. De fleste av de lange SS-vognene var med til 1966, da utrangeringen av dem tok til for fullt. Siste trafikkdag for de gamle to-akslingene var 22. juni 1968, men en håndfull SS-vogner ble fortsatt benyttet som arbeidsvogner til godt opp på 90-tallet.

Serien 103-120 (KES 302-319) var opprinnelig levert med ekstra lang akselavstand, 3,6 meter. Sannsynligvis for å standardisere deler til bremsestellet, og muligens for å minske skinneslitasjen, ble akselavstanden kortet inn til de vanlige 3,2 meter i 1927. Mange av SS-tilhengerne hadde også ekstra lang akselavstand, men beholdt dette til utrangering på 1960-tallet.

Da vogn 307 ble overtatt av Oslo Sporveier i 1924 fikk den nytt nummer 108. Slik var den i daglig trafikk frem til 1968. Etter dette ble den frem til 1975 benyttet som rangeringsvogn på Grefsen, før den ble hensatt med en kollisjonsskade. På denne tiden kunne den blitt en fin museumsvogn, den var den eneste gjenværende av denne klassen fra Blåtrikken, men dessverre så noen et større behov for å bruke den som arbeidsvogn. Først ble den ene plattformen og kupeveggen demontert for å tre en diger vanntank inn i kupeen, bare for å konstatere at flere tonn med vann skvulpende frem og tilbake ikke forbedrer kjøreegenskapene til en gammel trikk. Tanken ble kastet ut, og vognen ble heretter benyttet til å frakte sveiseutstyr, først som nr 327, helt til slutt som nr 206. I 1991 ble den parkert, og to år senere overlatt til Sporveismuseet, som raskt gikk i gang med å restaurere den som gammel blåtrikk til jubileumsfeiringen i 1994. Det viste seg snart at bunnrammen var råtten. En ny bunnramme ble laget, og med hårfin presisjon skjøvet inn under resten av vognkassen. Den rakk såvidt å bli ferdig nok til å delta i jubileumskortesjen. Det gjenstår ennå noen mindre arbeider på vognen, men den er kandidat for snarlig sertifisering.

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1913-1924 Kristiania Elektriske Sporvei 307 Blå  
1924-1968 Oslo Sporveier 108 Blå/krem  
1968-1977 Oslo Sporveier 108 Blå/krem Rangeringsvogn
1977-1989 Oslo Sporveier 327 Gul Arbeidsvogn
1989-1991 Oslo Sporveier 206 Gul Arbeidsvogn
1991- LTF 206>307 Gul>blå Restaurert 1993-94

Oversikt over type SS

OS numre Opprinnelig selskap og numre Byggeår Vognkasse-fabrikk Kjennetegn Utrangert Bevart
41-47 KSS 61-67 (Opprinnelig 221-227) 1912 Skabo Kort pl, langt-kort-langt vindu 1951-63  
48-57 KES 320-329 1918-20 KES/Falkenried Kort pl, langt-kort-langt vindu 1952-67 50
58-60 KES 194-196 1912 Skabo Forlenget pl, langt-kort-langt vindu 1946-66  
61-63 KES 197-199 1913 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1946-60  
64-65 KES 300-301 1913 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-67  
66-67 KSS 501-502 1914 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966  
68-74 KSS 68-74 1913 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-68 70, 71, 74
75-82 KSS 75-82 1913 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-68  
83-92 KSS 83-92 1913 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1962-68 87, 90, 91
93-100 KSS 93-100 1914 Skabo Lang pl, langt-kort-langt vindu 1966-68 95, 96
101-102 KSS 503-504 1914 Falkenried Lang pl, langt-kort-langt vindu 1953-66  
103-110 KES 302-309 1913 Herbrand Lang pl, 5 korte vinduer 1966-68 108
111-114 KES 310-313 1913 Falkenried Lang pl, 5 korte vinduer 1966-68  
115-120 KES 314-319 1914 Herbrand Lang pl, 5 korte vinduer 1944-68