Forskjell mellom versjoner av «AS Holmenkolbanen»
(bot: Automatisk import) |
(Lagt til tabell og justert tekst) |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
− | AS Holmenkolbanen | + | AS Holmenkolbanen var et privat baneselskap som ble stiftet i 1896. |
+ | I 1898 åpnet de strekningen Majorstuen-Besserud, som ble forlenget til Frognerseteren i 1916. | ||
+ | |||
+ | Ny bane Majorstuen-Smestad åpnet i 1912, forlenget til Røa i 1935, Lijordet i 1951 og Østerås 1972. Banen Frøen-Sognsvann ble anlagt av Akersbanerne, men driften overlatt til HKB. Fra 1910 ble vognparken fornyet med 3,2 meter brede vogner, og den opprinnelige tanken om å la banen gå til sentrum via sporveisnettet ble forlatt til fordel for en tunnel til Nationaltheatret, som var påbegynt i 1912 men ikke fullført før i 1928. Aksjene i selskapet ble i 1973 kjøpt av AS Oslo Sporveier, og driften ble overtatt i 1975. Selskapet ble formelt oppløst i 1992. | ||
+ | |||
+ | Følgende vogner er bevart av LTF: | ||
+ | {| class="wikitable" | ||
+ | !Bilde | ||
+ | !Internnummer | ||
+ | !Byggeår | ||
+ | !Fabrikant | ||
+ | !El-utstyr | ||
+ | !Plassering | ||
+ | |- | ||
+ | {{:Holmenkolbanen nr 31|type=tabell}} | ||
+ | {{:Oslo Sporveier nr 330 (ex HKB nr 258 ex HKB nr 32)|type=tabell}} | ||
+ | {{:Holmenkolbanen nr 42|type=tabell}} | ||
+ | {{:Holmenkolbanen nr 205|type=tabell}} | ||
+ | {{:Holmenkolbanen nr 501|type=tabell}} | ||
+ | {{:Holmenkolbanen Nr. 602|type=tabell}} | ||
+ | {{:Holmenkolbanen Nr. 604|type=tabell}} | ||
+ | {{:Holmenkolbanen Nr. 609|type=tabell}} | ||
+ | {{:Holmenkolbanen nr. 611|type=tabell}} | ||
+ | {{:Holmenkolbanen nr 110|type=tabell}} | ||
+ | |} | ||
+ | |||
[[Kategori:Selskaper]] | [[Kategori:Selskaper]] |
Nåværende revisjon fra 14. feb. 2016 kl. 12:32
AS Holmenkolbanen var et privat baneselskap som ble stiftet i 1896. I 1898 åpnet de strekningen Majorstuen-Besserud, som ble forlenget til Frognerseteren i 1916.
Ny bane Majorstuen-Smestad åpnet i 1912, forlenget til Røa i 1935, Lijordet i 1951 og Østerås 1972. Banen Frøen-Sognsvann ble anlagt av Akersbanerne, men driften overlatt til HKB. Fra 1910 ble vognparken fornyet med 3,2 meter brede vogner, og den opprinnelige tanken om å la banen gå til sentrum via sporveisnettet ble forlatt til fordel for en tunnel til Nationaltheatret, som var påbegynt i 1912 men ikke fullført før i 1928. Aksjene i selskapet ble i 1973 kjøpt av AS Oslo Sporveier, og driften ble overtatt i 1975. Selskapet ble formelt oppløst i 1992.
Følgende vogner er bevart av LTF:
Bilde | Internnummer | Byggeår | Fabrikant | El-utstyr | Plassering |
---|---|---|---|---|---|
HKB 31 | 1909-10 | Skabo | Westinghouse | Alnabru
| |
OS 330 | 1909-10 | Skabo | Westinghouse | Alnabru
| |
HKB 42 | 1917 | Skabo | Westinghouse | Vognhall 5
| |
HKB 205 | 1934 | Skabo | Siemens-Schuckert / NEBB | Alnabru
| |
HKB 501 | 1947 | Skabo | NEBB | Alnabru
| |
HKB 602 | 1951 | Skabo | NEBB | Follum
| |
HKB 604 | 1951 | Skabo | NEBB | Alnabru
| |
HKB 609 | 1955 | Skabo | NEBB | Follum
| |
HKB 611 | 1955 | Skabo | NEBB | Follum
| |
HKB 110 | 1964 (1930) | Skabo | Westinghouse | Vognhall 5
|