Holmenkolbanen nr 205
Fakta
Byggeår: | 1934 |
---|---|
Fabrikant: | Skabo |
El-utstyr: | Siemens-Schuckert / NEBB |
Motor: | GDTM2305 |
Ytelse: | 4x75 kW |
Lengde: | 15,74 (vognk. 15,30 ) m |
Bredde: | 3,10 m |
Akselavstand: | 2,10 m |
Boggiavstand: | 10,00 m |
Egenvekt: | 30,50 tonn |
Sitteplasser: | 72 |
Ståplasser: | 50 |
Plassering: | Alnabru |
Sognsvannsbanen ble bygd av selskapet AS Akersbanerne, og de bestilte også bygging av fem vogner fra Skabo. Innen Sognsvannsbanen ble åpnet i 1934 hadde Aker kommune fått større innflytelse på AS Holmenkolbanen, og både drift og vogner ble nå overlatt til dem. Vognene, som ble nummerert 201-205, hadde stilmessig mye til felles med HKBs øvrige midtinngangsvogner, men var teknisk ganske så forskjellige. Motorene var viklet for 300 volt, krevde mindre volum og muliggjorde hjul med mindre diameter. Kontrolleren var svært uvanlig, det var en hovedstrømskontroller bygd i to etasjer, den ene for førende vogn, den andre for en eventuelt tilkoblet vogn via en sterkstrømskabel. I tillegg var det på hver vogn fullt sett med motstander og automatbryter for styring av to vogner. Utstyret ble dog bare prøvd, vognene gikk alltid enkeltvis.
De var bygd for Sognsvannsbanen, men ble etterhvert brukt like mye på de andre banene. I 1977 ble typen utrangert for godt, og vogn 205 overtatt av LTF.
Oversikt over bussens historie
Tidsepoke | Eier | Internnr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|
1934-1975 | Holmenkolbanen | 205 | Teak | |
1975-1977 | HKB (Oslo Sporveier) | 205 | Teak | |
1977- | LTF | 205 | Teak | Bevart |