Øvre Romerike Billag nr 20 (ex Kværnhaugens Bilruter): Forskjell mellom sideversjoner

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
Pywikibot (diskusjon | bidrag)
bot: Automatisk import
 
Pywikibot (diskusjon | bidrag)
m Lagt til link
Linje 3: Linje 3:
Busser fra karosserifabrikken Brødrene Repstad i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang.
Busser fra karosserifabrikken Brødrene Repstad i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang.


Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da OFB-konsernet ble solgt til Norgesbuss i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen vil om ikke lenge få en teknisk overhaling slik at den kan få på skiltene igjen.
Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da OFB-konsernet ble solgt til [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]] i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen vil om ikke lenge få en teknisk overhaling slik at den kan få på skiltene igjen.


{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
Linje 36: Linje 36:
|-
|-
| 1997-1999
| 1997-1999
| Norgesbuss
| [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]]
| 870
| 870
| CC 64879
| CC 64879

Sideversjonen fra 17. okt. 2015 kl. 19:04

Fakta

Byggeår: 1976
Karosseri: Repstad
Chassis: Scania BF86-59
Motor: DS8
Ytelse: 202 HK
Lengde: 12,20 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 5,90 m
Egenvekt: 8,72 tonn
Sitteplasser: 44
Ståplasser: 12
Plassering: ?

Busser fra karosserifabrikken Brødrene Repstad i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang.

Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da OFB-konsernet ble solgt til Norgesbuss i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen vil om ikke lenge få en teknisk overhaling slik at den kan få på skiltene igjen.

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1976-1978 Kværnhaugens Bilruter ? CC 64879 Grønn/hvit  
1978-1993 Øvre Romerike Billag 20 CC 64879 Grønn/hvit  
1993-1997 Øvre Romerike Billag (OFB) 870 CC 64879 Grønn/hvit  
1997-1999 Norgesbuss 870 CC 64879 Grønn/hvit  
1999- LTF 20   Grønn/hvit Bevart