Oslo Sporveier nr 314: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
Pywikibot (diskusjon | bidrag)
bot: Automatisk import
 
Diverse redigering etter migrering
 
Linje 1: Linje 1:
Unkown link href: http://vognparksporveismuseet.atwebpages.com/vognpark/selskapene.htm#OS
<onlyinclude>
<onlyinclude>
{{Trikk{{{type|}}}|
{{Tilhenger{{{type|}}}|
byggeår=1930-tallet|
byggeår=1930-tallet|
fabrikant=OS|
fabrikant=[[Oslo Sporveier]]|
lengde=3,20|
lengde=3,20|
bredde=2,44|
bredde=2,44|
Linje 10: Linje 9:
sitteplasser=-|
sitteplasser=-|
ståplasser=-|
ståplasser=-|
internnummer=OS 314|
internnummer=[[OS 314]] (isharv)|
bilde=OS314_002.jpg|
bilde=OS314_001.jpg|
plassering=?}}
plassering=[[Vinterbro]]}}
</onlyinclude>
</onlyinclude>
Denne redskapen er til for å fjerne is i skinnegangen, en såkalt isharv. Om historie og bruk vet vi svært lite. Behovet skal visstnok ha bestått der hvor bytrikken kjørte på egen gressbelagt trasé, slik som i Kirkeveien ved Frognerparken og mellom Adamstua og Ullevål Hageby. Her kunne det danne seg issvuller som vanlige ploger ikke klarte å fjerne. Isharven er etter alt å dømme bygd på eget verksted. Akkurat når vet vi ikke. Den står ikke nevnt i inventarlisten fra 1930, og vi antar derfor at den er bygd litt senere. Den ble utrangert og overlatt til LTF i 1971.
Denne redskapen er til for å fjerne is i skinnegangen, en såkalt isharv. Om historie og bruk vet vi svært lite. Behovet skal visstnok ha bestått der hvor bytrikken kjørte på egen gressbelagt trasé, slik som i Kirkeveien ved Frognerparken og mellom Adamstua og Ullevål Hageby. Her kunne det danne seg issvuller som vanlige ploger ikke klarte å fjerne. Isharven er etter alt å dømme bygd på eget verksted. Akkurat når vet vi ikke. Den står ikke nevnt i inventarlisten fra 1930, og vi antar derfor at den er bygd litt senere. Den ble utrangert og overlatt til LTF i 1971.
Linje 42: Linje 41:
| Bevart
| Bevart
|}
|}
<div class="noprint">
<gallery>
File:OS314_001.jpg
File:OS314_002.jpg
</gallery>
</div>

Siste sideversjon per 14. mai 2016 kl. 11:44

Fakta

Byggeår: 1930-tallet
Fabrikant: Oslo Sporveier
Lengde: 3,20 m
Bredde: 2,44 m
Akselavstand: 1,50 m
Egenvekt: ? tonn
Sitteplasser: -
Ståplasser: -
Plassering: Vinterbro




Denne redskapen er til for å fjerne is i skinnegangen, en såkalt isharv. Om historie og bruk vet vi svært lite. Behovet skal visstnok ha bestått der hvor bytrikken kjørte på egen gressbelagt trasé, slik som i Kirkeveien ved Frognerparken og mellom Adamstua og Ullevål Hageby. Her kunne det danne seg issvuller som vanlige ploger ikke klarte å fjerne. Isharven er etter alt å dømme bygd på eget verksted. Akkurat når vet vi ikke. Den står ikke nevnt i inventarlisten fra 1930, og vi antar derfor at den er bygd litt senere. Den ble utrangert og overlatt til LTF i 1971.

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
?-? Oslo Sporveier 314 Grå  
?-1971 Oslo Sporveier 314 Gul  
1971- LTF 314 Gul Bevart