Bærumsbanen (Oslo Sporveier) nr. 405: Forskjell mellom sideversjoner
m Lagt til overskrift |
m Rettet feil i overskrift |
||
Linje 24: | Linje 24: | ||
C-vognene forbindes først og fremst med Kolsåsbanen, men fra 1981 ble de også å se på de øvrige linjene, og fra 1987 og i de siste årene frem til utrangering i 1992-93 gikk de fast på Frognerseterlinjen. Et par C1-vogner ble utrangert tidlig i denne perioden. Vogn 405 av type C2 ble i 1993 tatt vare på av LTF, mens Sporveien selv valgte å beholde vogn 428 (tidligere nr. 308) av type C1, som hadde gått sin siste tur i 1992. I mai 1995 ble det arrangert rutekjøring med disse to i tog, for å markere avskjed med typen. Begge vognene fikk i 2011 en utvendig oppmaling. | C-vognene forbindes først og fremst med Kolsåsbanen, men fra 1981 ble de også å se på de øvrige linjene, og fra 1987 og i de siste årene frem til utrangering i 1992-93 gikk de fast på Frognerseterlinjen. Et par C1-vogner ble utrangert tidlig i denne perioden. Vogn 405 av type C2 ble i 1993 tatt vare på av LTF, mens Sporveien selv valgte å beholde vogn 428 (tidligere nr. 308) av type C1, som hadde gått sin siste tur i 1992. I mai 1995 ble det arrangert rutekjøring med disse to i tog, for å markere avskjed med typen. Begge vognene fikk i 2011 en utvendig oppmaling. | ||
==Oversikt over | ==Oversikt over vognens historie== | ||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- |
Sideversjonen fra 25. okt. 2015 kl. 19:46
Fakta
Byggeår: | 1954 |
---|---|
Fabrikant: | BB verksted Avløs |
El-utstyr: | Vickers / Siemens |
Motor: | Dx802 |
Ytelse: | 4x55 kW |
Lengde: | 17,40 (vognk. 17,00 ) m |
Bredde: | 3,13 m |
Akselavstand: | 2,15 m |
Boggiavstand: | 10,00 m |
Egenvekt: | 34,60 tonn |
Sitteplasser: | 72 |
Ståplasser: | 88 |
Plassering: | Vognhall 5 |
Da Kolsåsbanen i 1942 fikk en ny forbindelse til sentrum, via den nybygde strekningen Jar-Sørbyhaugen og Holmenkolbanens tunnel, kjøpte man nye vogner med bredt profil, basert på HKBs stålvogner nr. 113-114 fra 1939. De åtte vognene (301-308) fikk elektrisk utstyr fra utrangerte A-vogner, og ble kalt C-vogner.
Under krigen lot man to A-vogner bli ombygd til bredprofil, kalt D-vogner (401-402), men dette var ikke vellykket. Etter krigen var det behov for flere vogner, og man bygde i årene 1949 til 1966 ytterligere ni vogner (403-411) basert på type C, og til dels ved bruk av el-utstyr fra A-vogner. I motsetning til de åtte første, som var bygd på Skabo og heretter kalt C1, ble vognkassene til type C2 bygd ved banens eget verksted på Avløs. Vogn 405 er bygd i 1954, men har motorer, takbuer, luftutstyr samt en rekke smådetaljer fra A-vogn nr. 2 fra 1924. På utseendet skiller man C2 fra C1 lettest ved de helt rette vognsidene, og ved at vindusrekken er plassert litt høyere.
C-vognene forbindes først og fremst med Kolsåsbanen, men fra 1981 ble de også å se på de øvrige linjene, og fra 1987 og i de siste årene frem til utrangering i 1992-93 gikk de fast på Frognerseterlinjen. Et par C1-vogner ble utrangert tidlig i denne perioden. Vogn 405 av type C2 ble i 1993 tatt vare på av LTF, mens Sporveien selv valgte å beholde vogn 428 (tidligere nr. 308) av type C1, som hadde gått sin siste tur i 1992. I mai 1995 ble det arrangert rutekjøring med disse to i tog, for å markere avskjed med typen. Begge vognene fikk i 2011 en utvendig oppmaling.
Oversikt over vognens historie
Tidsepoke | Eier | Internnr. | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|
1954-1971 | Bærumsbanen (eid og drevet av Oslo Sporveier) | 405 | Blå | |
1971-1993 | Oslo Sporveier | 405 | Blå | |
1993-2007 | LTF | 405 | Blå | Bevart |