Bærumsbanen (Oslo Sporveier) nr. 405: Forskjell mellom sideversjoner
bot: Automatisk import |
m Justert linker |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
<onlyinclude> | <onlyinclude> | ||
{{T-bane{{{type|}}}| | {{T-bane{{{type|}}}| | ||
byggeår=1954| | byggeår=1954| | ||
fabrikant=BB verksted Avløs| | fabrikant=[[AS Bærumsbanen|BB verksted Avløs]]| | ||
boggier=[[Skabo]]| | boggier=[[Skabo]]| | ||
el-utstyr=[[Vickers]] / [[SS|Siemens]]| | el-utstyr=[[Vickers]] / [[SS|Siemens]]| | ||
Linje 15: | Linje 14: | ||
sitteplasser=72| | sitteplasser=72| | ||
ståplasser=88| | ståplasser=88| | ||
internnummer= | internnummer=BB 405| | ||
bilde=BB405_002.jpg}} | bilde=BB405_002.jpg}} | ||
</onlyinclude> | </onlyinclude> | ||
Linje 33: | Linje 32: | ||
|- | |- | ||
| 1954-1971 | | 1954-1971 | ||
| [[Bærumsbanen (eid og drevet av Oslo Sporveier)]] | | [[AS Bærumsbanen|Bærumsbanen (eid og drevet av Oslo Sporveier)]] | ||
| 405 | | 405 | ||
| Blå | | Blå |
Sideversjonen fra 24. okt. 2015 kl. 14:59
Fakta
Byggeår: | 1954 |
---|---|
Fabrikant: | BB verksted Avløs |
El-utstyr: | Vickers / Siemens |
Motor: | Dx802 |
Ytelse: | 4x55 kW |
Lengde: | 17,40 (vognk. 17,00 ) m |
Bredde: | 3,13 m |
Akselavstand: | 2,15 m |
Boggiavstand: | 10,00 m |
Egenvekt: | 34,60 tonn |
Sitteplasser: | 72 |
Ståplasser: | 88 |
Da Kolsåsbanen i 1942 fikk en ny forbindelse til sentrum, via den nybygde strekningen Jar-Sørbyhaugen og Holmenkolbanens tunnel, kjøpte man nye vogner med bredt profil, basert på HKBs stålvogner nr. 113-114 fra 1939. De åtte vognene (301-308) fikk elektrisk utstyr fra utrangerte A-vogner, og ble kalt C-vogner.
Under krigen lot man to A-vogner bli ombygd til bredprofil, kalt D-vogner (401-402), men dette var ikke vellykket. Etter krigen var det behov for flere vogner, og man bygde i årene 1949 til 1966 ytterligere ni vogner (403-411) basert på type C, og til dels ved bruk av el-utstyr fra A-vogner. I motsetning til de åtte første, som var bygd på Skabo og heretter kalt C1, ble vognkassene til type C2 bygd ved banens eget verksted på Avløs. Vogn 405 er bygd i 1954, men har motorer, takbuer, luftutstyr samt en rekke smådetaljer fra A-vogn nr. 2 fra 1924. På utseendet skiller man C2 fra C1 lettest ved de helt rette vognsidene, og ved at vindusrekken er plassert litt høyere.
C-vognene forbindes først og fremst med Kolsåsbanen, men fra 1981 ble de også å se på de øvrige linjene, og fra 1987 og i de siste årene frem til utrangering i 1992-93 gikk de fast på Frognerseterlinjen. Et par C1-vogner ble utrangert tidlig i denne perioden. Vogn 405 av type C2 ble i 1993 tatt vare på av LTF, mens Sporveien selv valgte å beholde vogn 428 (tidligere nr. 308) av type C1, som hadde gått sin siste tur i 1992. I mai 1995 ble det arrangert rutekjøring med disse to i tog, for å markere avskjed med typen. Begge vognene fikk i 2011 en utvendig oppmaling.
Tidsepoke | Eier | Internnr. | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|
1954-1971 | Bærumsbanen (eid og drevet av Oslo Sporveier) | 405 | Blå | |
1971-1993 | Oslo Sporveier | 405 | Blå | |
1993-2007 | LTF | 405 | Blå | Bevart |