Øvre Romerike Billag nr 20 (ex Kværnhaugens Bilruter): Forskjell mellom sideversjoner
m Lagt til link |
m Lagt til overskrift |
||
| Linje 5: | Linje 5: | ||
Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da [[OFB]]-konsernet ble solgt til [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]] i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen vil om ikke lenge få en teknisk overhaling slik at den kan få på skiltene igjen. | Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da [[OFB]]-konsernet ble solgt til [[Norgesbuss AS|Norgesbuss]] i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen vil om ikke lenge få en teknisk overhaling slik at den kan få på skiltene igjen. | ||
==Oversikt over bussens historie== | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- | ||
Sideversjonen fra 25. okt. 2015 kl. 14:41
Fakta
| Byggeår: | 1976 |
|---|---|
| Karosseri: | Repstad |
| Chassis: | Scania BF86-59 |
| Motor: | DS8 |
| Ytelse: | 202 HK |
| Lengde: | 12,20 m |
| Bredde: | 2,50 m |
| Akselavstand: | 5,90 m |
| Egenvekt: | 8,72 tonn |
| Sitteplasser: | 44 |
| Ståplasser: | 12 |
| Plassering: | ? |
Busser fra karosserifabrikken Brødrene Repstad i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang.
Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da OFB-konsernet ble solgt til Norgesbuss i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen vil om ikke lenge få en teknisk overhaling slik at den kan få på skiltene igjen.
Oversikt over bussens historie
| Tidsepoke | Eier | Internnr | Reg-nr | Farge | Merknad |
|---|---|---|---|---|---|
| 1976-1978 | Kværnhaugens Bilruter | ? | CC 64879 | Grønn/hvit | |
| 1978-1993 | Øvre Romerike Billag | 20 | CC 64879 | Grønn/hvit | |
| 1993-1997 | Øvre Romerike Billag (OFB) | 870 | CC 64879 | Grønn/hvit | |
| 1997-1999 | Norgesbuss | 870 | CC 64879 | Grønn/hvit | |
| 1999- | LTF | 20 | Grønn/hvit | Bevart |