BO-bussene nr 46: Forskjell mellom sideversjoner
m Plassering og fjernet overflødig bilde |
m Forskjellig bilde på side og i tabell |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
<onlyinclude> | <onlyinclude> | ||
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1964|karosseri=[[Knudsen|T. Knudsen]]|chassis=[[Scania|Scania-Vabis]] BF76 / [[Vetter|W. Vetter]]|motor=D11 R21|ytelse=190|lengde=16,60|bredde=2,40|akselavstand=5,25/6,05|egenvekt=11,70|sitteplasser=70|ståplasser=39| | {{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1964|karosseri=[[Knudsen|T. Knudsen]]|chassis=[[Scania|Scania-Vabis]] BF76 / [[Vetter|W. Vetter]]|motor=D11 R21|ytelse=190|lengde=16,60|bredde=2,40|akselavstand=5,25/6,05|egenvekt=11,70|sitteplasser=70|ståplasser=39|sidebilde=BO46_001.jpg|tabellbilde=BO46_001_crop.jpg|plassering=Follum}}</onlyinclude> | ||
Oslo Sporveier fikk sine første leddbusser fra VBK i 1981. Men hovedstaden var den gang ei den første til å ta i bruk leddbusser. I 1964 bygde karosserifabrikken T. Knudsen den første leddbussen på et vanlig Scania-Vabis BF76-chassis, og et tilhengerunderstell med sving på bakhjulene fra den tyske bussfabrikanten Walter Vetter. Sistnevnte hadde siden 50-tallet hatt erfaring med å bygge leddbusser. Bakhjulene svinges ved hjelp av stag, og utslaget bestemmes av vinkelen mellom for- og bakpart. Frem til 1967 ble det produsert i alt ti slik busser, fire til BO-bussene i Skien/Porsgrunn, to til Glombuss i Sarpsborg, to til Torridalens Bilruter i Kristiansand, en til Fjerdingen Busstrafikk i Skogn/Levanger i Nord-Trøndelag, og én (med DAF-chassis) ble eksportert til Södra Hjalmarstranden Trafik AB for trafikk i Örebro i Sverige. | Oslo Sporveier fikk sine første leddbusser fra VBK i 1981. Men hovedstaden var den gang ei den første til å ta i bruk leddbusser. I 1964 bygde karosserifabrikken T. Knudsen den første leddbussen på et vanlig Scania-Vabis BF76-chassis, og et tilhengerunderstell med sving på bakhjulene fra den tyske bussfabrikanten Walter Vetter. Sistnevnte hadde siden 50-tallet hatt erfaring med å bygge leddbusser. Bakhjulene svinges ved hjelp av stag, og utslaget bestemmes av vinkelen mellom for- og bakpart. Frem til 1967 ble det produsert i alt ti slik busser, fire til BO-bussene i Skien/Porsgrunn, to til Glombuss i Sarpsborg, to til Torridalens Bilruter i Kristiansand, en til Fjerdingen Busstrafikk i Skogn/Levanger i Nord-Trøndelag, og én (med DAF-chassis) ble eksportert til Södra Hjalmarstranden Trafik AB for trafikk i Örebro i Sverige. | ||
Sideversjonen fra 24. okt. 2015 kl. 09:31
Fakta
Byggeår: | 1964 |
---|---|
Karosseri: | T. Knudsen |
Chassis: | Scania-Vabis BF76 / W. Vetter |
Motor: | D11 R21 |
Ytelse: | 190 HK |
Lengde: | 16,60 m |
Bredde: | 2,40 m |
Akselavstand: | 5,25/6,05 m |
Egenvekt: | 11,70 tonn |
Sitteplasser: | 70 |
Ståplasser: | 39 |
Plassering: | Follum |
Oslo Sporveier fikk sine første leddbusser fra VBK i 1981. Men hovedstaden var den gang ei den første til å ta i bruk leddbusser. I 1964 bygde karosserifabrikken T. Knudsen den første leddbussen på et vanlig Scania-Vabis BF76-chassis, og et tilhengerunderstell med sving på bakhjulene fra den tyske bussfabrikanten Walter Vetter. Sistnevnte hadde siden 50-tallet hatt erfaring med å bygge leddbusser. Bakhjulene svinges ved hjelp av stag, og utslaget bestemmes av vinkelen mellom for- og bakpart. Frem til 1967 ble det produsert i alt ti slik busser, fire til BO-bussene i Skien/Porsgrunn, to til Glombuss i Sarpsborg, to til Torridalens Bilruter i Kristiansand, en til Fjerdingen Busstrafikk i Skogn/Levanger i Nord-Trøndelag, og én (med DAF-chassis) ble eksportert til Södra Hjalmarstranden Trafik AB for trafikk i Örebro i Sverige.
BO-bussene nr 46, med T. Knudsens byggenummer 1035, er den aller første av dem. Den ble benyttet på ruter mellom Skien og Porsgrunn og var i trafikk til årsskiftet 1982-83. Den beholdt skiltene til 1986, og var en tid disponert av Grenland Veteranbilklubb. I 1986 ble den overtatt av LTF, og registrert som DE 90353. Den har vært utsatt for innvendig hærverk og graffiti, og ikke vært benyttet siden 1993. Den er likevel i relativt god stand, og venter bare på at ressursene til en istandsettelse skal åpenbare seg.
Tidsepoke | Eier | Reg-nr | Merknad |
---|---|---|---|
1964-1983 | BO-bussene | H-6629 | |
1983-1986 | BO-bussene | H-6629 | Bevart av BO, disponert av Grenland Veteranbilklubb |
1986-1993 | LTF | DE 90353 | |
1993- | LTF | Avstilt |
Reg-nr | Bygge-år | Selskap | Utrangert | Merknader |
---|---|---|---|---|
H-6629 | 1964 | BO-bussene | 1983 | Bevart |
H-6612 | 1965 | BO-bussene | 1981 | Solgt til Rutelaget Askøy-Bergen, men ikke reg. |
H-6645 | 1965 | BO-bussene | 1982 | Først bevart av LTF, solgt videre og hugget ca 1996 |
H-6628 | 1966 | BO-bussene | 1982? | |
B-5311 | 1966 | Glom-Buss | 1980/84 | Solgt til Ludv. Paulsens Bilsentral, Horten, AR 37876 |
B-5326 | 1966 | Glom-Buss | 1980/86 | Solgt til Ludv. Paulsens Bilsentral, Horten, AR 37877, solgt privat 1986 |
K-2990 | 1967 | Torridalens Bilruter | 1982 | Solgt privat, KE 89295, omb. til transportvogn for racerbil |
K-2991 | 1967 | Torridalens Bilruter | 1983/87 | Til Lierbussen 1984, KE 75529, omb. til transportvogn for racerbil 1989, eksisterer ennå. |
V-83 | 1967 | Fjerdingen Busstrafikk | 1973 | Ombygd til to enkle busser |
T111 | 1966 | Söndre Hjalmarstranden | 1982 | Til Örebro Trafik 1969, Örebro Läns Regionaltrafik 1975, Grunds Busstrafik 1981 (reg DHB 041), solgt privat, eksisterer ennå. |