Oslo Sporveier nr 720: Forskjell mellom sideversjoner
Ingen redigeringsforklaring |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 39: | Linje 39: | ||
|Bevart | |Bevart | ||
|} | |} | ||
<gallery> | |||
File:OS720_007.jpg | |||
File:OS720_005.jpg | |||
File:OS720_003.jpg | |||
File:OS720_011.jpg | |||
File:OS720_013.jpg | |||
File:OS720_009.jpg | |||
</gallery> | |||
[[Category:Bensin- og dieselbusser]] | [[Category:Bensin- og dieselbusser]] |
Sideversjonen fra 11. okt. 2015 kl. 08:37
Fakta
Byggeår: | 1964 |
---|---|
Karosseri: | VBK |
Chassis: | Leyland WM LERT 2/1 |
Motor: | 680/76E |
Ytelse: | 150 HK |
Lengde: | 12,35 m |
Bredde: | 2,45 m |
Akselavstand: | 6,10 m |
Egenvekt: | 8,85 tonn |
Sitteplasser: | 30 |
Ståplasser: | 55
|
Leveransen av det som skulle bli 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - Strømmens Værksted, Larvik Karosserifabrikk, Vestfold Bil og Karosseri og Hønefoss Karosserifabrikk. Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr 930 bygd på Strømmen i 1958.
Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av VBK i henholdsvis 1962 og 1964. VBK hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene.
Bussen er for tiden avregistrert på grunn av vedlikeholdsarbeider.
Oversikt over bussens historie
Tidsepoke | Eier | Internnr | Reg-nr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|---|
1964-1977 | Oslo Sporveier | 720 | A-15720 | Sølv/blå | |
1977-1994 | LTF | 720 | DC 47368 | Sølv/blå | Bevart |
1994- | LTF | 720 | A-15720 | Sølv/blå | Bevart |