Oslo Sporveier nr 178: Forskjell mellom sideversjoner
bot: Automatisk import |
m Diverse redigering etter migrering |
||
Linje 3: | Linje 3: | ||
byggeår=1974| | byggeår=1974| | ||
fabrikant=[[Schörling]]| | fabrikant=[[Schörling]]| | ||
chassis=[[Mercedes]]| | |||
motor=OM352X| | motor=OM352X| | ||
ytelse=130| | ytelse=130| | ||
Linje 11: | Linje 12: | ||
sitteplasser=6| | sitteplasser=6| | ||
ståplasser=-| | ståplasser=-| | ||
internnummer=OS 178| | internnummer=[[OS 178]]| | ||
bilde= | bilde=OS178_001.jpg| | ||
plassering= | plassering=[[Vinterbro]]}} | ||
</onlyinclude> | </onlyinclude> | ||
Dette er en tårnbil for vedlikehold og reparasjon av trikkens kontaktledning, som ligger omlag 5,5 meter over bakken. Sporveien har gjennom årene hatt en rekke tårnbiler, samtidig som det fantes tilsvarende sporbundne redskaper til bruk der vanlige kjøretøyer ikke kom til. | Dette er en tårnbil for vedlikehold og reparasjon av trikkens kontaktledning, som ligger omlag 5,5 meter over bakken. Sporveien har gjennom årene hatt en rekke tårnbiler, samtidig som det fantes tilsvarende sporbundne redskaper til bruk der vanlige kjøretøyer ikke kom til. | ||
Linje 48: | Linje 49: | ||
<gallery> | <gallery> | ||
File:OS178_001.jpg | File:OS178_001.jpg | ||
File:OS178_003.jpg | File:OS178_003.jpg | ||
File:OS178_005.jpg | File:OS178_005.jpg |
Sideversjonen fra 29. jan. 2016 kl. 21:09
Fakta
Byggeår: | 1974 |
---|---|
Fabrikant: | Schörling |
Motor: | OM352X |
Ytelse: | 130 kW |
Lengde: | 7,30 m |
Vognkasse: | m |
Bredde: | 2,35 m |
Akselavstand: | 3,60 m |
Egenvekt: | 10,56 tonn |
Sitteplasser: | 6 |
Ståplasser: | - |
Plassering: | Vinterbro |
Dette er en tårnbil for vedlikehold og reparasjon av trikkens kontaktledning, som ligger omlag 5,5 meter over bakken. Sporveien har gjennom årene hatt en rekke tårnbiler, samtidig som det fantes tilsvarende sporbundne redskaper til bruk der vanlige kjøretøyer ikke kom til.
Denne spesialbygde bilen fra det tyske firmaet Schörling var den første som kunne brukes over alt, da den var utstyrt med hydraulisk nedsenkbare stålhjul. Dessverre ble dette utstyret fjernet fra bilen få år før den ble tatt ut av bruk i 1999. Tårnet løftes av en hydraulisk saks, og fungerer ennå. Plattformen er svingbar, og har rekkverk som kan felles opp. Bilen er preget av sterkt rustangrep, og det er nødvendig med en omfattende istandsettelse. Vi har likevel hatt god nytte av bilen på vårt anlegg på Vinterbro.
Tidsepoke | Eier | Internnr | Reg-nr | Farge |
---|---|---|---|---|
1974-1988 | Oslo Sporveier - Baneavdelingen | 178 | DA 3613 | Gul |
1988-1999 | Oslo Sporveier - Sporvognsdivisjonens strømforsyningsavd. | 32-447 | DA 3613 | Gul |
1999- | LTF | 178 | DA 3613 | Gul |