Oslo Sporveier nr 634 (ex KSS 634): Forskjell mellom sideversjoner
m Gjort om vognkassens lengde til eget felt |
Diverse redigering etter migrering |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
<onlyinclude> | <onlyinclude> | ||
{{ | {{Tilhenger{{{type|}}}| | ||
byggeår=1924| | byggeår=1924| | ||
fabrikant=[[Hawa]]| | fabrikant=[[Hawa]]| | ||
Linje 12: | Linje 11: | ||
ståplasser=48| | ståplasser=48| | ||
internnummer=OS 634 (ex KSS 634)| | internnummer=OS 634 (ex KSS 634)| | ||
bilde= | bilde=OS634_001.jpg| | ||
plassering= | plassering=[[Vognhall 5]]}} | ||
</onlyinclude> | </onlyinclude> | ||
I årene 1922-24 ble det kjøpt 17 komplette motorvogner fra den tyske fabrikanten Hannoversche Waggonfabrik i Hannover-Linden, og det ble samtidig bygd 17 tilsvarende motorvogner på eget verksted. I tillegg ble det kjøpt inn 34 komplette tilhengere med vognkasse helt lik de første 17 motorvognene. På dette tidspunktet gjorde den tyske inflasjonen det svært gunstig å handle sporvogner i Tyskland. Både motorvogner og tilhengere var basert på de nå ti år eldre SS-vognene, de var bare litt lengre. Dette skulle også bli de siste nye vognene på en stund, og de de siste av de klassiske gamle toakslingene. Nr 634 skulle faktisk bli den aller siste tilhengeren med åpne plattformer Sporveien mottok, den ble levert i februar 1924. | I årene 1922-24 ble det kjøpt 17 komplette motorvogner fra den tyske fabrikanten Hannoversche Waggonfabrik i Hannover-Linden, og det ble samtidig bygd 17 tilsvarende motorvogner på eget verksted. I tillegg ble det kjøpt inn 34 komplette tilhengere med vognkasse helt lik de første 17 motorvognene. På dette tidspunktet gjorde den tyske inflasjonen det svært gunstig å handle sporvogner i Tyskland. Både motorvogner og tilhengere var basert på de nå ti år eldre SS-vognene, de var bare litt lengre. Dette skulle også bli de siste nye vognene på en stund, og de de siste av de klassiske gamle toakslingene. Nr 634 skulle faktisk bli den aller siste tilhengeren med åpne plattformer Sporveien mottok, den ble levert i februar 1924. | ||
Linje 47: | Linje 46: | ||
<div class="noprint"> | <div class="noprint"> | ||
<gallery> | <gallery> | ||
File:OS634_007.jpg | File:OS634_007.jpg | ||
File:OS634_011.jpg | File:OS634_011.jpg | ||
</gallery> | </gallery> | ||
</div> | </div> |
Sideversjonen fra 14. feb. 2016 kl. 20:19
Fakta
Byggeår: | 1924 |
---|---|
Fabrikant: | Hawa |
Lengde: | 11,90 m |
Lengde vognkasse | 11,20 m |
Bredde: | 2,00 m |
Akselavstand: | 3,20 m |
Egenvekt: | 10,20 tonn |
Sitteplasser: | 24 |
Ståplasser: | 48 |
Plassering: | Vognhall 5
|
I årene 1922-24 ble det kjøpt 17 komplette motorvogner fra den tyske fabrikanten Hannoversche Waggonfabrik i Hannover-Linden, og det ble samtidig bygd 17 tilsvarende motorvogner på eget verksted. I tillegg ble det kjøpt inn 34 komplette tilhengere med vognkasse helt lik de første 17 motorvognene. På dette tidspunktet gjorde den tyske inflasjonen det svært gunstig å handle sporvogner i Tyskland. Både motorvogner og tilhengere var basert på de nå ti år eldre SS-vognene, de var bare litt lengre. Dette skulle også bli de siste nye vognene på en stund, og de de siste av de klassiske gamle toakslingene. Nr 634 skulle faktisk bli den aller siste tilhengeren med åpne plattformer Sporveien mottok, den ble levert i februar 1924.
Gjennom årene skjedde det knapt endringer av noen art. Den var opprinnelig malt grønn, men fikk den nye blåfargen etter rundt tre år. Og det var det, da nr 634 ble utrangert i 1967 var den akkurat som ved leveransen, minus noen messinghåndtak som var blitt borte under krigen. Vognen måtte dessverre tilbringe noen år utendørs etter utrangeringen, og er derfor i behov av en grundig restaurering før den igjen kan tas i bruk.
Tidsepoke | Eier | Internnr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|
1924-1924 | Kristiania Sporveisselskab | 634 | Grønn | |
1924-1967 | Oslo Sporveier | 634 | Blå/krem | |
1967- | LTF | 634 | Blå/krem | Bevart |