Romerike Busstrafikk nr 4: Forskjell mellom sideversjoner
Ny side: {{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1978|karosseri=Vest|chassis=Volvo B58-65|motor=THD100D|ytelse=260|lengde=12,80|bredde=2,50|akselavstand=6,50|egenvekt=1... |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1978|karosseri=[[Vest]]|chassis=[[Volvo]] B58-65|motor=THD100D|ytelse=260|lengde=12,80|bredde=2,50|akselavstand=6,50|egenvekt=10,45|sitteplasser=53|ståplasser=16|bilde=RBT4_001.jpg | {{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1978|karosseri=[[Vest]]|chassis=[[Volvo]] B58-65|motor=THD100D|ytelse=260|lengde=12,80|bredde=2,50|akselavstand=6,50|egenvekt=10,45|sitteplasser=53|ståplasser=16|bilde=RBT4_001.jpg|plassering=Ulven}}</onlyinclude> | ||
Busser produsert av Vest Karosseri i Stryn var ikke spesielt vanlig på Østlandet, men Romerike Busstrafikk begynte tidlig på 70-tallet å kjøpe fra denne fabrikken. I siste halvdel av 70-tallet ble det kjøpt en del busser med karosseri av type Vest 4a, bygd på chassiser fra Volvo, DAF og Mercedes. Vår buss, med byggenummer 537 og Volvo-chassis av typen B58, ble levert i 1978, og gikk med internnummeret 4. Den ble satt inn på lokale ruter i Skedsmo. | Busser produsert av Vest Karosseri i Stryn var ikke spesielt vanlig på Østlandet, men Romerike Busstrafikk begynte tidlig på 70-tallet å kjøpe fra denne fabrikken. I siste halvdel av 70-tallet ble det kjøpt en del busser med karosseri av type Vest 4a, bygd på chassiser fra Volvo, DAF og Mercedes. Vår buss, med byggenummer 537 og Volvo-chassis av typen B58, ble levert i 1978, og gikk med internnummeret 4. Den ble satt inn på lokale ruter i Skedsmo. | ||
Sideversjonen fra 11. okt. 2015 kl. 14:58
Fakta
Byggeår: | 1978 |
---|---|
Karosseri: | Vest |
Chassis: | Volvo B58-65 |
Motor: | THD100D |
Ytelse: | 260 HK |
Lengde: | 12,80 m |
Bredde: | 2,50 m |
Akselavstand: | 6,50 m |
Egenvekt: | 10,45 tonn |
Sitteplasser: | 53 |
Ståplasser: | 16 |
Plassering: | Ulven |
Busser produsert av Vest Karosseri i Stryn var ikke spesielt vanlig på Østlandet, men Romerike Busstrafikk begynte tidlig på 70-tallet å kjøpe fra denne fabrikken. I siste halvdel av 70-tallet ble det kjøpt en del busser med karosseri av type Vest 4a, bygd på chassiser fra Volvo, DAF og Mercedes. Vår buss, med byggenummer 537 og Volvo-chassis av typen B58, ble levert i 1978, og gikk med internnummeret 4. Den ble satt inn på lokale ruter i Skedsmo.
Romerike Busstrafikk ble i 1984 slått sammen med De Blå Romeriksbusser til Romeriksbussene. RBT 4 ble i den forbindelse omnummerert til 11. Nummer 11 var en av de første til å bli lakkert i Romeriksbussenes nye hvite og sorte design. Bussen var i trafikk til 1996, da den ble gitt til LTF. I 2009 ble bussen satt i stand og registrert, og fikk samtidig tilbake den opprinnelige oransje fargesettingen med kremgul topp og sort stripe fra tiden i RBT. Bussen er registrert og kjørbar, og kan leies til turkjøring.
Tidsepoke | Eier | Internnr | Reg-nr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|---|
1978-1984 | Romerike Busstrafikk | 4 | TV 35505 | Oransje/krem | |
1984-1996 | Romeriksbussene | 11 | TV 35505 | Hvit/sort | |
1996-2009 | LTF | 11 | Hvit/sort | Bevart | |
2009- | LTF | 4 | TV 35505 | Oransje/krem | Bevart |