Strømmens Værksted: Forskjell mellom sideversjoner
Ny side: Etablert 1873 under navnet W. Ihlen, Strømmen, fabrikant av jernbanevogner, navnet endret til Strømmens Værksted i 1883. Bedriften kom til å stå for en lang rekke produkter, som ov... |
Ingen redigeringsforklaring |
||
Linje 7: | Linje 7: | ||
Etter fusjon mellom ABB og Daimler-Benz i 1996 kalt ADtranz Strømmen. Nye eiere av ADtranz i 1999 ga navnet DaimlerChrysler Rail System Norway, og i 2001 atter nye eiere, Bombardier Transportation Norway AS. Samme år opphørte produksjonen av nytt materiell, men bedriften foretok fortsatt reparasjoner i noen år. Dette opphørte ved utgangen av 2011, og i august 2014 ble produksjonslokalene revet. | Etter fusjon mellom ABB og Daimler-Benz i 1996 kalt ADtranz Strømmen. Nye eiere av ADtranz i 1999 ga navnet DaimlerChrysler Rail System Norway, og i 2001 atter nye eiere, Bombardier Transportation Norway AS. Samme år opphørte produksjonen av nytt materiell, men bedriften foretok fortsatt reparasjoner i noen år. Dette opphørte ved utgangen av 2011, og i august 2014 ble produksjonslokalene revet. | ||
[[Category:Fabrikanter]] |
Sideversjonen fra 10. okt. 2015 kl. 19:52
Etablert 1873 under navnet W. Ihlen, Strømmen, fabrikant av jernbanevogner, navnet endret til Strømmens Værksted i 1883.
Bedriften kom til å stå for en lang rekke produkter, som ovner, meierimaskiner, biler og busser. Datterselskapet Strømmen Staal etablert 1902 som fabrikant av bl.a skipspropeller. Bussproduksjon tok til i 1925, startet i 1929 utviklingen av lettvekstbusser i aluminium, og presenterte i 1935 den første selvbærende turbinbussen. I 1937 fulgte sporvogner etter samme konstruksjonsmetode.
Strømmens Værksted ble kjøpt opp av NEBB i 1979, som i 1988 gikk inn i ABB. Strømmens Værksted heretter kalt EB Strømmens Verksted, etter 1992 ABB Strømmen.
Etter fusjon mellom ABB og Daimler-Benz i 1996 kalt ADtranz Strømmen. Nye eiere av ADtranz i 1999 ga navnet DaimlerChrysler Rail System Norway, og i 2001 atter nye eiere, Bombardier Transportation Norway AS. Samme år opphørte produksjonen av nytt materiell, men bedriften foretok fortsatt reparasjoner i noen år. Dette opphørte ved utgangen av 2011, og i august 2014 ble produksjonslokalene revet.