Øvre Romerike Billag nr 20 (ex Kværnhaugens Bilruter): Forskjell mellom sideversjoner
m Lagt til linker |
Laget linjeskift i malkode |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
<onlyinclude> | <onlyinclude> | ||
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1976|karosseri=[[Repstad]]|chassis=[[Scania]] BF86-59|motor=DS8|ytelse=202|lengde=12,20|bredde=2,50|akselavstand=5,90|egenvekt=8,72|sitteplasser=44|ståplasser=12|bilde=OERB20_001.jpg|plassering=[[Follum]]}}</onlyinclude> | {{Buss{{{type|}}}| | ||
internnummer={{{internnummer}}}| | |||
byggeår=1976| | |||
karosseri=[[Repstad]]| | |||
chassis=[[Scania]] BF86-59| | |||
motor=DS8| | |||
ytelse=202| | |||
lengde=12,20| | |||
bredde=2,50| | |||
akselavstand=5,90| | |||
egenvekt=8,72| | |||
sitteplasser=44| | |||
ståplasser=12| | |||
bilde=OERB20_001.jpg| | |||
plassering=[[Follum]]}}</onlyinclude> | |||
Busser fra karosserifabrikken [[Repstad|Brødrene Repstad]] i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang. | Busser fra karosserifabrikken [[Repstad|Brødrene Repstad]] i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang. | ||
Sideversjonen fra 1. jan. 2016 kl. 19:56
Fakta
Byggeår: | 1976 |
---|---|
Karosseri: | Repstad |
Chassis: | Scania BF86-59 |
Motor: | DS8 |
Ytelse: | 202 HK |
Lengde: | 12,20 m |
Bredde: | 2,50 m |
Akselavstand: | 5,90 m |
Egenvekt: | 8,72 tonn |
Sitteplasser: | 44 |
Ståplasser: | 12 |
Plassering: | Follum |
Busser fra karosserifabrikken Brødrene Repstad i Søgne, nær Kristiansand, var intet vanlig syn i Oslo-området, men var da desto mer typiske for en rekke busselskaper rundt om i landet. Vårt eksemplar av arten er således både sjelden og vanlig på en gang.
Selskapet som kjøpte Repstad-bussen med byggenummer 2192 var Kværnhaugens Bilruter, drevet av rutebileier Arne Kværnhaugen, som hadde konsesjon på rutene Årnes-Hvam-Rånåsfoss og Årnes-Udnes-Rød-Vandsemb. Omlag ett år etter slo Kværnhaugen seg sammen med fem andre lokale rutebileiere og dannet Øvre Romerike Billag AS. Bussen fikk der internnummeret 20 og fortsatte å trafikkere ruter i Årnes-distriktet. I 1993 ble Øvre Romerike Billag AS et datterselskap av Oslo Follo Busstrafikk, og bussen fikk nå internnummeret 870. Bussen skulle rekke nok et eierskifte da OFB-konsernet ble solgt til Norgesbuss i 1997. I 1999 ble den parkert og overlatt til Sporveismuseet for bevaring. Bussen er i god stand, har ennå fargene til Øvre Romerike Billag i behold, og bak reklamen skjulte det gamle selskapsnavnet seg. Bussen vil om ikke lenge få en teknisk overhaling slik at den kan få på skiltene igjen.
Oversikt over bussens historie
Tidsepoke | Eier | Internnr | Reg-nr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|---|
1976-1978 | Kværnhaugens Bilruter | ? | CC 64879 | Grønn/hvit | |
1978-1993 | Øvre Romerike Billag AS | 20 | CC 64879 | Grønn/hvit | |
1993-1997 | Øvre Romerike Billag AS (OFB) | 870 | CC 64879 | Grønn/hvit | |
1997-1999 | Norgesbuss | 870 | CC 64879 | Grønn/hvit | |
1999- | LTF | 20 | Grønn/hvit | Bevart |