Holmenkolbanen nr L2: Forskjell mellom sideversjoner
bot: Automatisk import |
m Robot: Legger til kategorien Trikk |
||
(Én mellomliggende versjon av en annen bruker er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
<onlyinclude> | <onlyinclude> | ||
{{Trikk{{{type|}}}| | {{Trikk{{{type|}}}| | ||
Linje 7: | Linje 6: | ||
motor=548a| | motor=548a| | ||
ytelse=2x70| | ytelse=2x70| | ||
lengde=6,16 | lengde=6,16| | ||
vognkasse=5,78| | |||
bredde=2,81| | bredde=2,81| | ||
akselavstand=2,80| | akselavstand=2,80| | ||
Linje 13: | Linje 13: | ||
sitteplasser=-| | sitteplasser=-| | ||
ståplasser=-| | ståplasser=-| | ||
internnummer= | internnummer=[[HKB L2]] (Lokomotiv)| | ||
bilde= | bilde=HKBL2_001.jpg| | ||
plassering= | plassering=[[Vinterbro]]}} | ||
</onlyinclude> | </onlyinclude> | ||
Holmenkolbanen anskaffet i 1918 to elektriske lokomotiver til å dra godstog og arbeidsvogner på banen, L1 og L2. De hadde opprinnelig sentralhytte, dvs et lite førerhus midt på, og lignet litt på et lokomotiv som Skabo hadde levert til Rjukanbanen i 1911. | Holmenkolbanen anskaffet i 1918 to elektriske lokomotiver til å dra godstog og arbeidsvogner på banen, L1 og L2. De hadde opprinnelig sentralhytte, dvs et lite førerhus midt på, og lignet litt på et lokomotiv som Skabo hadde levert til Rjukanbanen i 1911. | ||
Linje 42: | Linje 42: | ||
|- | |- | ||
| 1975-1988 | | 1975-1988 | ||
| [[HKB (Oslo Sporveier)]] | | [[Oslo Sporveier|HKB (Oslo Sporveier)]] | ||
| 257 | | 257 | ||
| Burgunderrød | | Burgunderrød | ||
Linje 55: | Linje 55: | ||
<div class="noprint"> | <div class="noprint"> | ||
<gallery> | <gallery> | ||
File:HKBL2_003.jpg | File:HKBL2_003.jpg | ||
File:HKBL2_005.jpg | File:HKBL2_005.jpg | ||
</gallery> | </gallery> | ||
</div> | </div> | ||
[[Kategori:Arbeidsvogner]] | |||
[[Kategori:Trikk]] |
Siste sideversjon per 14. mai 2016 kl. 12:41
Fakta
Byggeår: | 1955 (1918) |
---|---|
Fabrikant: | HKB (oppr. Skabo) |
El-utstyr: | Westinghouse |
Motor: | 548a |
Ytelse: | 2x70 kW |
Lengde: | 6,16 m |
Vognkasse: | m |
Bredde: | 2,81 m |
Akselavstand: | 2,80 m |
Egenvekt: | ? tonn |
Sitteplasser: | - |
Ståplasser: | - |
Plassering: | Vinterbro |
Holmenkolbanen anskaffet i 1918 to elektriske lokomotiver til å dra godstog og arbeidsvogner på banen, L1 og L2. De hadde opprinnelig sentralhytte, dvs et lite førerhus midt på, og lignet litt på et lokomotiv som Skabo hadde levert til Rjukanbanen i 1911.
I 1955 ble begge bygd om slik at de fikk en stor vognkasse med god plass til dem som skulle være med, arbeidslag f.eks. Til ombyggingen brukte man muligens stenderverk og deler fra noen av de mange trafikkvognene som også ble bygd om på samme tid. Samtidig ble det for første gang montert skinnebremser, da vognene de trakk gjerne ikke hadde driftsbremser. Da Oslo Sporveier overtok banen i 1975 fikk lokene offisielt nye numre, 256 og 257, men ingen fjernet de gamle, og de ble omtalt som L1 og L2 helt til de ble utrangert i henholdsvis 1986 og 1988. LTF overtok da L2.
Tidsepoke | Eier | Internnr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|
1918-1955 | Holmenkolbanen | L2 | Teak | Lokomotiv med sentralhytte |
1955-1975 | Holmenkolbanen | L2 | Burgunderrød | Ombygd med ny vognkasse |
1975-1988 | HKB (Oslo Sporveier) | 257 | Burgunderrød | |
1988- | LTF | L2 | Burgunderrød | Bevart |