Kristiania Sporveisselskab nr 220 (ex KSS 69): Forskjell mellom sideversjoner
Diverse redigering etter migrering |
m Justert faktatabell og lagt til info om motorvogn |
||
(Én mellomliggende sideversjon av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
<onlyinclude> | <onlyinclude> | ||
{{ | {{Tilhenger{{{type|}}}| | ||
byggeår=1911| | byggeår=1911| | ||
fabrikant=[[Skabo]]| | fabrikant=[[Skabo]]| | ||
lengde=7,30 | lengde=7,30| | ||
lengde_vognkasse=6,60| | |||
bredde=2,00| | bredde=2,00| | ||
akselavstand=1,60| | akselavstand=1,60| | ||
Linje 9: | Linje 10: | ||
sitteplasser=16| | sitteplasser=16| | ||
ståplasser=18| | ståplasser=18| | ||
internnummer=[[ | internnummer=[[KSS 220]]| | ||
bilde=KSS220_001.jpg| | bilde=KSS220_001.jpg| | ||
plassering=[[Vognhall 5]]}} | plassering=[[Vognhall 5]]}} | ||
Linje 16: | Linje 17: | ||
Vår vogn som ble bygget av Skabo ble ikke levert før i 1911, og hadde opprinnelig nummeret 69. Men i nesten alle år som grønntrikk het den 220, derfor ble dette nummeret også valgt da vognen var under restaurering og igjen skulle bli grønntrikk til Sporveiens 100-årsjubileum i 1975. Vogn 220 ble overtatt av Lokaltrafikkhistorisk Forening i 1970 og var foreningens første store restaureringsprosjekt. Det bød på noen utfordringer at den i årene mellom 1952 og 1968 hadde vært brukt som arbeidsvogn med sveiseutstyr for baneavdelingen. Blant annet manglet store deler av interiøret. Men det som mangler kan lages nytt, og 220 har siden fraktet så mye folk at interiøret igjen har fått den rette patina. | Vår vogn som ble bygget av Skabo ble ikke levert før i 1911, og hadde opprinnelig nummeret 69. Men i nesten alle år som grønntrikk het den 220, derfor ble dette nummeret også valgt da vognen var under restaurering og igjen skulle bli grønntrikk til Sporveiens 100-årsjubileum i 1975. Vogn 220 ble overtatt av Lokaltrafikkhistorisk Forening i 1970 og var foreningens første store restaureringsprosjekt. Det bød på noen utfordringer at den i årene mellom 1952 og 1968 hadde vært brukt som arbeidsvogn med sveiseutstyr for baneavdelingen. Blant annet manglet store deler av interiøret. Men det som mangler kan lages nytt, og 220 har siden fraktet så mye folk at interiøret igjen har fått den rette patina. | ||
I museet er den utstilt sammen med [[KSS 96]], men det jobbes med å få den kjørbar bak [[OS 70]] eller [[KSS 32]]. | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" |
Siste sideversjon per 15. feb. 2016 kl. 20:32
Fakta
Byggeår: | 1911 |
---|---|
Fabrikant: | Skabo |
Lengde: | 7,30 m |
Lengde vognkasse | 6,60 m |
Bredde: | 2,00 m |
Akselavstand: | 1,60 m |
Egenvekt: | 5,10 tonn |
Sitteplasser: | 16 |
Ståplasser: | 18 |
Plassering: | Vognhall 5
|
Vår grønntrikktilhenger 220 går populært under navnet ”Hatteesken”, hvilket var en fellesbetegnelse på Sporveiens 52 korte tilhengere, levert mellom 1897 og 1912 til Kristiania Sporveisselskab og Kristiania Elektriske Sporvei. Den første serien, de med tre like store vinduer, ble en kort tid trukket av hester, men var kjøpt inn med tanke på den forestående elektrifiseringen. De senere leverte vognene hadde vindusinndelingen langt-kort-langt. Flere hatteesker ble utrangert allerede på 1930-tallet. Andre var i bruk til tidlig på 1950-tallet, og de aller siste så sent som i 1956. Samtlige forsvant unntatt én.
Vår vogn som ble bygget av Skabo ble ikke levert før i 1911, og hadde opprinnelig nummeret 69. Men i nesten alle år som grønntrikk het den 220, derfor ble dette nummeret også valgt da vognen var under restaurering og igjen skulle bli grønntrikk til Sporveiens 100-årsjubileum i 1975. Vogn 220 ble overtatt av Lokaltrafikkhistorisk Forening i 1970 og var foreningens første store restaureringsprosjekt. Det bød på noen utfordringer at den i årene mellom 1952 og 1968 hadde vært brukt som arbeidsvogn med sveiseutstyr for baneavdelingen. Blant annet manglet store deler av interiøret. Men det som mangler kan lages nytt, og 220 har siden fraktet så mye folk at interiøret igjen har fått den rette patina.
I museet er den utstilt sammen med KSS 96, men det jobbes med å få den kjørbar bak OS 70 eller KSS 32.
Tidsepoke | Eier | Internnr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|
1911-1913 | Kristiania Sporveisselskab | 69 | Grønn | |
1913-1914 | Kristiania Sporveisselskab | 220 | Grønn | |
1914-ca 1918 | Kristiania Sporveisselskab | 220 | Grønn/brun | |
Ca 1918-1924 | Kristiania Sporveisselskab | 220 | Grønn | |
1924-1952 | Oslo Sporveier | 436 | Blå/krem | |
1952-1968 | Oslo Sporveier | 326 | Gul | Arbeidsvogn |
1968-1970 | Oslo Sporveier | 326 | Gul | Avstilt |
1970-1975 | LTF | 326 | Gul | Bevart, under restaurering |
1970- | LTF | 220 | Grønn/brun | Bevart |