Skabo Jernbanevognfabrik AS, Oslo: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
Pywikibot (diskusjon | bidrag)
bot: Automatisk import
 
Pywikibot (diskusjon | bidrag)
m Lagt til link
 
(Én mellomliggende sideversjon av samme bruker vises ikke)
Linje 1: Linje 1:
Skabo Jernbanevognfabrik AS, Oslo Etablert 1864 som fabrikant av jernbanevogner under navnet Schaboe & Luth. Stavemåten Schaboe var på 1880-tallet endret til Skabo. Firmaet endret navn 1899 til Skabo Jernbanevognfabrik AS. Fra 1887 fabrikant av hestesporvogner, i 1895 ble den første elektriske sporvogn bygget, og i 1911 den første trolleybuss. Foruten diverse påbygg til biler og drosjer, ble det fra 1924 frem til krigen også produsert busser. I 1959 ble Skabo kjøpt opp av NEBB, som la ned produksjonen av jernbanemateriell og tok over lokalene på Thune/Skøyen.
Skabo Jernbanevognfabrik AS, Oslo Etablert 1864 som fabrikant av jernbanevogner under navnet Schaboe & Luth. Stavemåten Schaboe var på 1880-tallet endret til Skabo. Firmaet endret navn 1899 til Skabo Jernbanevognfabrik AS. Fra 1887 fabrikant av hestesporvogner, i 1895 ble den første elektriske sporvogn bygget, og i 1911 den første trolleybuss. Foruten diverse påbygg til biler og drosjer, ble det fra 1924 frem til krigen også produsert busser. I 1959 ble Skabo kjøpt opp av [[NEBB]], som la ned produksjonen av jernbanemateriell og tok over lokalene på Thune/Skøyen.
[Kategori:Fabrikanter]
[[Kategori:Fabrikanter]]

Siste sideversjon per 17. okt. 2015 kl. 11:49

Skabo Jernbanevognfabrik AS, Oslo Etablert 1864 som fabrikant av jernbanevogner under navnet Schaboe & Luth. Stavemåten Schaboe var på 1880-tallet endret til Skabo. Firmaet endret navn 1899 til Skabo Jernbanevognfabrik AS. Fra 1887 fabrikant av hestesporvogner, i 1895 ble den første elektriske sporvogn bygget, og i 1911 den første trolleybuss. Foruten diverse påbygg til biler og drosjer, ble det fra 1924 frem til krigen også produsert busser. I 1959 ble Skabo kjøpt opp av NEBB, som la ned produksjonen av jernbanemateriell og tok over lokalene på Thune/Skøyen.