Oslo Sporveier nr 720: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
Ingen redigeringsforklaring
m Tilstand
 
(16 mellomliggende versjoner av 3 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
<onlyinclude>
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1964|karosseri=[[VBK]]|chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1|motor=680/76E|ytelse=150|lengde=12,35|bredde=2,45|akselavstand=6,10|egenvekt=8,85|sitteplasser=30|ståplasser=55|bilde=OS720 1.jpg}}
{{Buss{{{type|}}}|
internnummer={{{internnummer}}}|
byggeår=1964|
karosseri=[[VBK]]|
chassis=[[Leyland]] WM LERT 2/1|
motor=680/76E|
ytelse=150|
lengde=12,35|
bredde=2,45|
akselavstand=6,10|
egenvekt=8,85|
sitteplasser=30|
ståplasser=55|
bilde=OS720 1.jpg|
plassering=[[Ulven]]}}
</onlyinclude>
</onlyinclude>
AS Oslo Sporveier fikk i årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - [[Strømmens Værksted]], [[Larvik Karosserifabrikk]], [[Vestfold Bil og Karosseri]] og [[Hønefoss Karosserifabrikk]].
AS Oslo Sporveier fikk i årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - [[Strømmens Værksted]], [[Larvik Karosserifabrikk]], [[Vestfold Bil og Karosseri]] og [[Hønefoss Karosserifabrikk]].
Linje 6: Linje 20:
Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr [[Oslo Sporveier nr 285|930]] bygd på [[Strømmens Værksted|Strømmen]] i 1958.
Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr [[Oslo Sporveier nr 285|930]] bygd på [[Strømmens Værksted|Strømmen]] i 1958.


Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av VBK i henholdsvis 1962 og 1964. VBK hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene.
Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av [[VBK]] i henholdsvis 1962 og 1964. [[VBK]] hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene.


Bussen er for tiden avregistrert grunn av vedlikeholdsarbeider.
Bussen har stod en stund for å få lagt nytt gulv i brønnen og i den perioden ble den ene frontruten knust. Etter lang tids venting kom ny rute plass.


'''Oversikt over bussens historie'''
Bussen er registrert og kjørbar.
 
==Oversikt over bussens historie==
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|-
|-
Linje 21: Linje 37:
|-
|-
|1964-1977
|1964-1977
|Oslo Sporveier
| [[AS Oslo Sporveier|Oslo Sporveier]]
|720
|720
|A-15720
|A-15720
Linje 42: Linje 58:
|}
|}


'''Oversikt over type Leyland Worldmaster'''
==Oversikt over type Leyland Worldmaster==
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|-
|-
Linje 78: Linje 94:
|  
|  
| 1972-74
| 1972-74
| [[OS 285 (ex OS 453 ex OS 930)|930]]
| [[OS 285|930]]
|-
|-
| 946-949
| 946-949
Linje 131: Linje 147:
File:OS720_009.jpg
File:OS720_009.jpg
</gallery>
</gallery>
[[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]

Siste sideversjon per 6. jul. 2019 kl. 20:32

Fakta

Byggeår: 1964
Karosseri: VBK
Chassis: Leyland WM LERT 2/1
Motor: 680/76E
Ytelse: 150 HK
Lengde: 12,35 m
Bredde: 2,45 m
Akselavstand: 6,10 m
Egenvekt: 8,85 tonn
Sitteplasser: 30
Ståplasser: 55
Plassering: Ulven

AS Oslo Sporveier fikk i årene 1956-1964 levert i alt 129 busser av typen Leyland Royal Tiger Worldmaster, gjerne kalt Worldmaster eller bare ”WM”, startet i 1956 og varte helt til 1964. Alle chassisene var like, utstyrt med midtliggende motor under gulvet og halvautomatisk girkasse av merket Wilson. Karosseriene ble levert av forskjellige norske fabrikker - Strømmens Værksted, Larvik Karosserifabrikk, Vestfold Bil og Karosseri og Hønefoss Karosserifabrikk.

Den mest typiske WM-typen er representert ved en annen bevart buss, nr 930 bygd på Strømmen i 1958.

Nr 720 representerer de to siste seriene, begge levert av VBK i henholdsvis 1962 og 1964. VBK hadde også i 1958 levert en liten serie som har flere fellestrekk med disse. Og det bekrefter bare at 720 var svært så gammeldags i 1964, kontrasten til de første Büssingene fra året etter var om mulig enda større. Nr 720 var i trafikk til 1977, og med den forsvant også de siste legendariske sølvbussene.

Bussen har stod en stund for å få lagt nytt gulv i brønnen og i den perioden ble den ene frontruten knust. Etter lang tids venting kom ny rute på plass.

Bussen er registrert og kjørbar.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1964-1977 Oslo Sporveier 720 A-15720 Sølv/blå
1977-1994 LTF 720 DC 47368 Sølv/blå Bevart
1994- LTF 720 A-15720 Sølv/blå Bevart

Oversikt over type Leyland Worldmaster

Internnumre Anskaffet Karosserifabrikk Merknad Utrangert Bevart
901-915 1956 Strømmen Enkelte fikk ombygd front midt på 60-tallet 1969  
916-919 1958 VBK   1970  
920-929 1957-58 Larvik   1972  
930-945 1958-59 Strømmen   1972-74 930
946-949 1959 Strømmen For Østmarkruten, uten brønn og fast konduktør 1970  
950-951 1961 Larvik Turbusser, uten brønn og fast konduktør 1975  
952-989 1961 Høka Identisk med Strømmen-bussene 930-945 1975-76  
990-999 1961-62 Larvik Svært lik Strømmen-bussene 930-945 1974  
700-714 1962-63 VBK   1976  
715-729 1964 VBK   1977 720