Oslo Sporveier nr 314: Forskjell mellom sideversjoner
Hopp til navigering
Hopp til søk
bot: Automatisk import |
Diverse redigering etter migrering |
||
| Linje 1: | Linje 1: | ||
<onlyinclude> | <onlyinclude> | ||
{{ | {{Tilhenger{{{type|}}}| | ||
byggeår=1930-tallet| | byggeår=1930-tallet| | ||
fabrikant= | fabrikant=[[Oslo Sporveier]]| | ||
lengde=3,20| | lengde=3,20| | ||
bredde=2,44| | bredde=2,44| | ||
| Linje 10: | Linje 9: | ||
sitteplasser=-| | sitteplasser=-| | ||
ståplasser=-| | ståplasser=-| | ||
internnummer=OS 314| | internnummer=[[OS 314]] (isharv)| | ||
bilde= | bilde=OS314_001.jpg| | ||
plassering= | plassering=[[Vinterbro]]}} | ||
</onlyinclude> | </onlyinclude> | ||
Denne redskapen er til for å fjerne is i skinnegangen, en såkalt isharv. Om historie og bruk vet vi svært lite. Behovet skal visstnok ha bestått der hvor bytrikken kjørte på egen gressbelagt trasé, slik som i Kirkeveien ved Frognerparken og mellom Adamstua og Ullevål Hageby. Her kunne det danne seg issvuller som vanlige ploger ikke klarte å fjerne. Isharven er etter alt å dømme bygd på eget verksted. Akkurat når vet vi ikke. Den står ikke nevnt i inventarlisten fra 1930, og vi antar derfor at den er bygd litt senere. Den ble utrangert og overlatt til LTF i 1971. | Denne redskapen er til for å fjerne is i skinnegangen, en såkalt isharv. Om historie og bruk vet vi svært lite. Behovet skal visstnok ha bestått der hvor bytrikken kjørte på egen gressbelagt trasé, slik som i Kirkeveien ved Frognerparken og mellom Adamstua og Ullevål Hageby. Her kunne det danne seg issvuller som vanlige ploger ikke klarte å fjerne. Isharven er etter alt å dømme bygd på eget verksted. Akkurat når vet vi ikke. Den står ikke nevnt i inventarlisten fra 1930, og vi antar derfor at den er bygd litt senere. Den ble utrangert og overlatt til LTF i 1971. | ||
| Linje 42: | Linje 41: | ||
| Bevart | | Bevart | ||
|} | |} | ||
Siste sideversjon per 14. mai 2016 kl. 11:44
Fakta
| Byggeår: | 1930-tallet |
|---|---|
| Fabrikant: | Oslo Sporveier |
| Lengde: | 3,20 m |
| Bredde: | 2,44 m |
| Akselavstand: | 1,50 m |
| Egenvekt: | ? tonn |
| Sitteplasser: | - |
| Ståplasser: | - |
| Plassering: | Vinterbro
|
Denne redskapen er til for å fjerne is i skinnegangen, en såkalt isharv. Om historie og bruk vet vi svært lite. Behovet skal visstnok ha bestått der hvor bytrikken kjørte på egen gressbelagt trasé, slik som i Kirkeveien ved Frognerparken og mellom Adamstua og Ullevål Hageby. Her kunne det danne seg issvuller som vanlige ploger ikke klarte å fjerne. Isharven er etter alt å dømme bygd på eget verksted. Akkurat når vet vi ikke. Den står ikke nevnt i inventarlisten fra 1930, og vi antar derfor at den er bygd litt senere. Den ble utrangert og overlatt til LTF i 1971.
| Tidsepoke | Eier | Internnr | Farge | Merknad |
|---|---|---|---|---|
| ?-? | Oslo Sporveier | 314 | Grå | |
| ?-1971 | Oslo Sporveier | 314 | Gul | |
| 1971- | LTF | 314 | Gul | Bevart |