Oslo og Follo Busstrafikk nr. 67: Forskjell mellom sideversjoner

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk
Pywikibot (diskusjon | bidrag)
bot: Automatisk import
 
Pywikibot (diskusjon | bidrag)
m Robot: Legger til kategorien Bensin- og dieselbusser
 
(4 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist)
Linje 1: Linje 1:
<onlyinclude>
<onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1968|karosseri=[[VBK]]|chassis=[[Volvo]] B57-65|motor=TD70A|ytelse=185|lengde=13,20|bredde=2,40|akselavstand=6,50|egenvekt=8,85|sitteplasser=52|ståplasser=0|bilde=OFB67_001.jpg|plassering=?}}</onlyinclude>
{{Buss{{{type|}}}|
internnummer=[[OFB 67]]|
byggeår=1968|
karosseri=[[VBK]]|
chassis=[[Volvo]] B57-65|
motor=TD70A|
ytelse=185|
lengde=13,20|
bredde=2,40|
akselavstand=6,50|
egenvekt=8,85|
sitteplasser=52|
ståplasser=0|
bilde=OFB67_001.jpg|
plassering=[[Ulven]]}}
</onlyinclude>
A-15667 er en av to halvturistbusser OFB fikk levert av VBK i 1968. I tillegg hadde OFB tre vanlige rutevogner med samme karosseri. På midten av 70-tallet ble plysjsetene med nakkestøtter i de to halvturistbussene byttet ut med nye plysjseter med høy rygg, og bussene brukt mer i vanlig rutetrafikk, mest som ekstravogner. Setene vis-à-vis bakdøren kunne tas ut etter behov, slik at man bl.a kunne ta med barnevogner. Noe inn på 80-tallet fikk nummer 67 nytt internnummer 401, men beholdt sitt gamle registreringsskilt. Det ville nå vært tid for pensjonering, men med en fortid som turbuss og fremdeles i god stand ble bussen beholdt til skolekjøring, da man nå ønsket den bevart for ettertiden.
A-15667 er en av to halvturistbusser OFB fikk levert av VBK i 1968. I tillegg hadde OFB tre vanlige rutevogner med samme karosseri. På midten av 70-tallet ble plysjsetene med nakkestøtter i de to halvturistbussene byttet ut med nye plysjseter med høy rygg, og bussene brukt mer i vanlig rutetrafikk, mest som ekstravogner. Setene vis-à-vis bakdøren kunne tas ut etter behov, slik at man bl.a kunne ta med barnevogner. Noe inn på 80-tallet fikk nummer 67 nytt internnummer 401, men beholdt sitt gamle registreringsskilt. Det ville nå vært tid for pensjonering, men med en fortid som turbuss og fremdeles i god stand ble bussen beholdt til skolekjøring, da man nå ønsket den bevart for ettertiden.


Etter en kort tid å ha tilhørt Motorklubben i Halden Trafikk AS og Gressvig AS ble den i 1993 ble den overdradd til den nystiftede Motorklubben i OFB, og oppussing påbegynt. I 2001 ble bussen overtatt av turbiloperatøren Aarø Automobilselskap i Drammen (turbiloperatøren har senere har gjort gjenbruk av navnet Oslo og Follo Busstrafikk, men må ikke forveksles med det gamle selskapet), og den ble på ny registrert som A-15667. I 2001 ble bussen også lakkert, og fikk da tilbake den opprinnelige sølvfargede toppen (som på 70-tallet var blitt hvit). Den hadde nå også fått tilbake seter tilsvarende det den en gang hadde hatt, men den mangler nakkestøttene. Etterpå kjøpte Pål Gjestang A-15667 tilbake, og den kom nå i eie til den samme familien som frem til 90-tallet hadde drevet nettopp OFB. I 2007 overlot Gjestang bussen vederlagsfritt til Sporveismuseet. Bussen er registrert og kjørbar, og kan leies til turkjøring.
Etter en kort tid å ha tilhørt Motorklubben i Halden Trafikk AS og Gressvig AS ble den i 1993 ble den overdradd til den nystiftede Motorklubben i OFB, og oppussing påbegynt. I 2001 ble bussen overtatt av turbiloperatøren Aarø Automobilselskap i Drammen (turbiloperatøren har senere har gjort gjenbruk av navnet Oslo og Follo Busstrafikk, men må ikke forveksles med det gamle selskapet), og den ble på ny registrert som A-15667. I 2001 ble bussen også lakkert, og fikk da tilbake den opprinnelige sølvfargede toppen (som på 70-tallet var blitt hvit). Den hadde nå også fått tilbake seter tilsvarende det den en gang hadde hatt, men den mangler nakkestøttene. Etterpå kjøpte Pål Gjestang A-15667 tilbake, og den kom nå i eie til den samme familien som frem til 90-tallet hadde drevet nettopp OFB. I 2007 overlot Gjestang bussen vederlagsfritt til Sporveismuseet. Bussen er registrert og kjørbar, og kan leies til turkjøring.


==Oversikt over bussens historie==
{| class="wikitable"
{| class="wikitable"
|-
|-
Linje 65: Linje 81:
<div class="noprint">
<div class="noprint">
<gallery>
<gallery>
File:OFB67_001.jpg
File:OFB67_002.jpg
File:OFB67_003.jpg
File:OFB67_003.jpg
File:OFB67_005.jpg
File:OFB67_005.jpg
Linje 74: Linje 88:
</gallery>
</gallery>
</div>
</div>
[[Kategori:Bensin- og dieselbusser]]

Siste sideversjon per 14. mai 2016 kl. 09:19

Fakta

Byggeår: 1968
Karosseri: VBK
Chassis: Volvo B57-65
Motor: TD70A
Ytelse: 185 HK
Lengde: 13,20 m
Bredde: 2,40 m
Akselavstand: 6,50 m
Egenvekt: 8,85 tonn
Sitteplasser: 52
Ståplasser: 0
Plassering: Ulven

A-15667 er en av to halvturistbusser OFB fikk levert av VBK i 1968. I tillegg hadde OFB tre vanlige rutevogner med samme karosseri. På midten av 70-tallet ble plysjsetene med nakkestøtter i de to halvturistbussene byttet ut med nye plysjseter med høy rygg, og bussene brukt mer i vanlig rutetrafikk, mest som ekstravogner. Setene vis-à-vis bakdøren kunne tas ut etter behov, slik at man bl.a kunne ta med barnevogner. Noe inn på 80-tallet fikk nummer 67 nytt internnummer 401, men beholdt sitt gamle registreringsskilt. Det ville nå vært tid for pensjonering, men med en fortid som turbuss og fremdeles i god stand ble bussen beholdt til skolekjøring, da man nå ønsket den bevart for ettertiden.

Etter en kort tid å ha tilhørt Motorklubben i Halden Trafikk AS og Gressvig AS ble den i 1993 ble den overdradd til den nystiftede Motorklubben i OFB, og oppussing påbegynt. I 2001 ble bussen overtatt av turbiloperatøren Aarø Automobilselskap i Drammen (turbiloperatøren har senere har gjort gjenbruk av navnet Oslo og Follo Busstrafikk, men må ikke forveksles med det gamle selskapet), og den ble på ny registrert som A-15667. I 2001 ble bussen også lakkert, og fikk da tilbake den opprinnelige sølvfargede toppen (som på 70-tallet var blitt hvit). Den hadde nå også fått tilbake seter tilsvarende det den en gang hadde hatt, men den mangler nakkestøttene. Etterpå kjøpte Pål Gjestang A-15667 tilbake, og den kom nå i eie til den samme familien som frem til 90-tallet hadde drevet nettopp OFB. I 2007 overlot Gjestang bussen vederlagsfritt til Sporveismuseet. Bussen er registrert og kjørbar, og kan leies til turkjøring.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr. Reg-nr Farge Merknad
1968-ca 1984 Oslo og Follo Busstrafikk 67 A-15667 Rød/grå  
Ca 1984-1992 Oslo og Follo Busstrafikk 401 A-15667 Rød/hvit Bevart
1992-1993 Motorklubben i Halden Trafikk AS og Gressvig AS 401   Rød/hvit Bevart
1993-2001 Motorklubben OFB 401   Rød/hvit Bevart, under oppussing
2001-2004 Aarø Automobilselskap 67 A-15667 Rød/grå Bevart
2004-2007 Pål Gjestang 67 A-15667 Rød/grå Bevart
2007- LTF 67 A-15667 Rød/grå Bevart