Schøyens Bilcentraler nr 74: Forskjell mellom sideversjoner
m Link til plassering |
m Robot: Legger til kategorien Bensin- og dieselbusser |
||
(Én mellomliggende versjon av en annen bruker er ikke vist) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
<onlyinclude> | <onlyinclude> | ||
{{Buss{{{type|}}}|internnummer={{{internnummer}}}|byggeår=1995|karosseri=[[Arna]]|chassis=[[Mercedes]] OH1627L|motor=OM442|ytelse=265|lengde=12,14|bredde=2,50|akselavstand=6,30|egenvekt=11,30|sitteplasser=46|ståplasser=26|bilde=SBC74_001.jpg|plassering=[[Follum]]}}</onlyinclude> | {{Buss{{{type|}}}| | ||
internnummer={{{internnummer}}}| | |||
byggeår=1995| | |||
karosseri=[[Arna]]| | |||
chassis=[[Mercedes]] OH1627L| | |||
motor=OM442| | |||
ytelse=265| | |||
lengde=12,14| | |||
bredde=2,50| | |||
akselavstand=6,30| | |||
egenvekt=11,30| | |||
sitteplasser=46| | |||
ståplasser=26| | |||
bilde=SBC74_001.jpg| | |||
plassering=[[Follum]]}} | |||
</onlyinclude> | |||
I perioden 1988 til 1995 fikk Schøyens Bilcentraler 52 forstadsbusser fra Arna Bruk med Mercedes-chassis av typene OH1625L, OH1626L, OH1627L og OH1628L (også benevnt OHL1625 etc.). Mellom 1993 og 1996 ble det i tillegg kjøpt 39 busser med chassistype OH1627L fra Vest Karosseri. | I perioden 1988 til 1995 fikk Schøyens Bilcentraler 52 forstadsbusser fra Arna Bruk med Mercedes-chassis av typene OH1625L, OH1626L, OH1627L og OH1628L (også benevnt OHL1625 etc.). Mellom 1993 og 1996 ble det i tillegg kjøpt 39 busser med chassistype OH1627L fra Vest Karosseri. | ||
Linje 55: | Linje 70: | ||
File:SBC74_011.jpg | File:SBC74_011.jpg | ||
</gallery> | </gallery> | ||
[[Kategori:Bensin- og dieselbusser]] |
Siste sideversjon per 14. mai 2016 kl. 09:18
Fakta
Byggeår: | 1995 |
---|---|
Karosseri: | Arna |
Chassis: | Mercedes OH1627L |
Motor: | OM442 |
Ytelse: | 265 HK |
Lengde: | 12,14 m |
Bredde: | 2,50 m |
Akselavstand: | 6,30 m |
Egenvekt: | 11,30 tonn |
Sitteplasser: | 46 |
Ståplasser: | 26 |
Plassering: | Follum |
I perioden 1988 til 1995 fikk Schøyens Bilcentraler 52 forstadsbusser fra Arna Bruk med Mercedes-chassis av typene OH1625L, OH1626L, OH1627L og OH1628L (også benevnt OHL1625 etc.). Mellom 1993 og 1996 ble det i tillegg kjøpt 39 busser med chassistype OH1627L fra Vest Karosseri.
I 1995 ble nr. 74 levert. Det fantes 18 vogner av denne typen, med OH1627L-chassis og samme karosseri. Vi kjenner igjen fronten på en annen bevart Arna-buss fra den tiden, vår leddbuss nr. 932 fra 1997.
Da Schøyens Bilcentraler tapte anbudet på Romerike ble basen i Leiraveien på Lillestrøm fraflyttet, og en del av bussene solgt. Seks av bussene ble i 2002 solgt til TrønderBilene, med base i Åfjord på Fosenhalvøya, nord for Trondheim, der de var i trafikk til 2012-2013. Trønderbilene gjorde ikke store forandringene på dem, og da de ble utrangert var de fortsatt i de gamle Schøyen-fargene, selv det gamle emblemet var intakt.
LTF ønsket å bevare en typisk langrutevogn fra 1990-tallet, og valget falt på tidligere nummer 74 hos SBC. Den er i svært god teknisk forfatning, og karosseriet er med unntak av mange duggete vinduer, likeledes i god stand. En identisk buss er tatt vare på av Veteranbussklubben Ing. M.O. Schøyens Bilcentraler AS, nummer 73.
Oversikt over bussens historie
Tidsepoke | Eier | Internnr | Reg-nr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|---|
1995-2002 | SBC | 74 | DH 48185 | Hvit/gul/grønn | |
2002-2013 | TrønderBilene AS | 809 | DH 48185 | Hvit/gul/grønn | |
2013-2014 | Privat | 74 | Hvit/gul/grønn | Bevart | |
2014- | LTF | 74 | Hvit/gul/grønn | Bevart |