Ekebergbanen nr 1049: Forskjell mellom sideversjoner
m Gjort om vognkassens lengde til eget felt |
Diverse endring etter migrering |
||
Linje 1: | Linje 1: | ||
<onlyinclude> | <onlyinclude> | ||
{{ | {{Tilhenger{{{type|}}}| | ||
byggeår=1955| | byggeår=1955| | ||
fabrikant=[[Larvik]] / [[Kværner]]| | fabrikant=[[Larvik]] / [[Kværner]]| | ||
Linje 13: | Linje 12: | ||
sitteplasser=50| | sitteplasser=50| | ||
ståplasser=40| | ståplasser=40| | ||
internnummer= | internnummer=[[EB 1049]]| | ||
bilde= | bilde=EB1049_001.jpg| | ||
plassering= | plassering=[[Alnabru]]}} | ||
</onlyinclude> | </onlyinclude> | ||
Ekebergbanen startet omkring 1940 med å anskaffe moderne tilhengere, der man lot Kværner bygge skjelettet, mens banens eget verksted fullførte platekledning og innredning, og boggiene kom fra gamle vogner. I første halvdel av 50-tallet ønsket man tre vogner til, og lot i 1953 bygge nr 1047 på samme måte. Verkstedets kapasitet var begrenset, derfor lot man i 1954-55 bussfabrikken Larvik Karosseri fullføre karosseriet på de to neste. Boggiene ble levert nye av Skabo. Hittil hadde alle Ekebergbanens tilhengere vært utstyrt med pantograf for lys og varme. 1048 og 1049 fikk aldri det, de fikk strøm via kabel fra motorvognen. De tre tilhengerne var også de første med foldedører, og de hadde hele fire av dem, tilsvarende de samtidige motorvognene 1010-1012. | Ekebergbanen startet omkring 1940 med å anskaffe moderne tilhengere, der man lot Kværner bygge skjelettet, mens banens eget verksted fullførte platekledning og innredning, og boggiene kom fra gamle vogner. I første halvdel av 50-tallet ønsket man tre vogner til, og lot i 1953 bygge nr 1047 på samme måte. Verkstedets kapasitet var begrenset, derfor lot man i 1954-55 bussfabrikken Larvik Karosseri fullføre karosseriet på de to neste. Boggiene ble levert nye av Skabo. Hittil hadde alle Ekebergbanens tilhengere vært utstyrt med pantograf for lys og varme. 1048 og 1049 fikk aldri det, de fikk strøm via kabel fra motorvognen. De tre tilhengerne var også de første med foldedører, og de hadde hele fire av dem, tilsvarende de samtidige motorvognene 1010-1012. | ||
Linje 36: | Linje 35: | ||
|- | |- | ||
| 1965-1974 | | 1965-1974 | ||
| [[EB (Oslo Sporveier)]] | | [[Oslo Sporveier|EB (Oslo Sporveier)]] | ||
| 1049 | | 1049 | ||
| Burgunderrød/Grå | | Burgunderrød/Grå | ||
Linje 42: | Linje 41: | ||
|- | |- | ||
| 1974-1979 | | 1974-1979 | ||
| [[EB (Oslo Sporveier)]] | | [[Oslo Sporveier|EB (Oslo Sporveier)]] | ||
| 1049 | | 1049 | ||
| Burgunderrød/Grå | | Burgunderrød/Grå | ||
Linje 55: | Linje 54: | ||
<div class="noprint"> | <div class="noprint"> | ||
<gallery> | <gallery> | ||
File:EB1049_003.jpg | File:EB1049_003.jpg | ||
File:EB1049_005.jpg | File:EB1049_005.jpg | ||
</gallery> | </gallery> | ||
</div> | </div> |
Siste sideversjon per 14. mai 2016 kl. 08:00
Fakta
Byggeår: | 1955 |
---|---|
Fabrikant: | Larvik / Kværner |
Lengde: | 15,44 m |
Lengde vognkasse | 14,90 m |
Bredde: | 2,50 m |
Akselavstand: | 1,60 m |
Egenvekt: | 12,60 tonn |
Sitteplasser: | 50 |
Ståplasser: | 40 |
Plassering: | Alnabru
|
Ekebergbanen startet omkring 1940 med å anskaffe moderne tilhengere, der man lot Kværner bygge skjelettet, mens banens eget verksted fullførte platekledning og innredning, og boggiene kom fra gamle vogner. I første halvdel av 50-tallet ønsket man tre vogner til, og lot i 1953 bygge nr 1047 på samme måte. Verkstedets kapasitet var begrenset, derfor lot man i 1954-55 bussfabrikken Larvik Karosseri fullføre karosseriet på de to neste. Boggiene ble levert nye av Skabo. Hittil hadde alle Ekebergbanens tilhengere vært utstyrt med pantograf for lys og varme. 1048 og 1049 fikk aldri det, de fikk strøm via kabel fra motorvognen. De tre tilhengerne var også de første med foldedører, og de hadde hele fire av dem, tilsvarende de samtidige motorvognene 1010-1012.
Etter at Ekebergbanens materiell ble tatt ut av bruk i 1974, stod vognene hensatt til 1979 med tanke på en mulig ombygging til 600 volt. Tilhenger 1049 ble da bevart av LTF, mens resten ble hugget. Nr 1049 har siden fått en utvendig oppmaling.
Tidsepoke | Eier | Internnr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|
1955-1965 | Ekebergbanen | 1049 | Burgunderrød/Grå | |
1965-1974 | EB (Oslo Sporveier) | 1049 | Burgunderrød/Grå | |
1974-1979 | EB (Oslo Sporveier) | 1049 | Burgunderrød/Grå | Avstilt |
1979- | LTF | 1049 | Burgunderrød/Grå | Bevart |