Oslo Sporveier nr 314: Forskjell mellom sideversjoner
		
		
		
		Hopp til navigering
		Hopp til søk
		
 bot: Automatisk import  | 
			
(Ingen forskjell) 
 | 
Sideversjonen fra 14. feb. 2016 kl. 20:06
Unkown link href: http://vognparksporveismuseet.atwebpages.com/vognpark/selskapene.htm#OS
Fakta
| Byggeår: | 1930-tallet | 
|---|---|
| Fabrikant: | OS
 
  | 
| Ytelse: | kW | 
| Lengde: | 3,20 m | 
| Vognkasse: | m | 
| Bredde: | 2,44 m | 
| Akselavstand: | 1,50 m | 
| Egenvekt: | ? tonn | 
| Sitteplasser: | - | 
| Ståplasser: | - | 
| Plassering: | ? | 
Denne redskapen er til for å fjerne is i skinnegangen, en såkalt isharv. Om historie og bruk vet vi svært lite. Behovet skal visstnok ha bestått der hvor bytrikken kjørte på egen gressbelagt trasé, slik som i Kirkeveien ved Frognerparken og mellom Adamstua og Ullevål Hageby. Her kunne det danne seg issvuller som vanlige ploger ikke klarte å fjerne. Isharven er etter alt å dømme bygd på eget verksted. Akkurat når vet vi ikke. Den står ikke nevnt i inventarlisten fra 1930, og vi antar derfor at den er bygd litt senere. Den ble utrangert og overlatt til LTF i 1971.
| Tidsepoke | Eier | Internnr | Farge | Merknad | 
|---|---|---|---|---|
| ?-? | Oslo Sporveier | 314 | Grå | |
| ?-1971 | Oslo Sporveier | 314 | Gul | |
| 1971- | LTF | 314 | Gul | Bevart |