Oslo Sporveier nr 178: Forskjell mellom sideversjoner
bot: Automatisk import |
Diverse redigering etter migrering |
||
(2 mellomliggende sideversjoner av samme bruker vises ikke) | |||
Linje 1: | Linje 1: | ||
<onlyinclude> | <onlyinclude> | ||
{{ | {{Arbeidsredskap{{{type|}}}| | ||
byggeår=1974| | byggeår=1974| | ||
fabrikant=[[Schörling]]| | fabrikant=[[Schörling]]| | ||
chassis=[[Mercedes]]| | |||
motor=OM352X| | motor=OM352X| | ||
ytelse=130| | ytelse=130| | ||
Linje 11: | Linje 12: | ||
sitteplasser=6| | sitteplasser=6| | ||
ståplasser=-| | ståplasser=-| | ||
internnummer=OS 178| | internnummer=[[OS 178]] (tårnbil)| | ||
bilde= | bilde=OS178_001.jpg| | ||
plassering= | plassering=[[Vinterbro]]}} | ||
</onlyinclude> | </onlyinclude> | ||
Dette er en tårnbil for vedlikehold og reparasjon av trikkens kontaktledning, som ligger omlag 5,5 meter over bakken. Sporveien har gjennom årene hatt en rekke tårnbiler, samtidig som det fantes tilsvarende sporbundne redskaper til bruk der vanlige kjøretøyer ikke kom til. | Dette er en tårnbil for vedlikehold og reparasjon av trikkens kontaktledning, som ligger omlag 5,5 meter over bakken. Sporveien har gjennom årene hatt en rekke tårnbiler, samtidig som det fantes tilsvarende sporbundne redskaper til bruk der vanlige kjøretøyer ikke kom til. | ||
Linje 28: | Linje 29: | ||
|- | |- | ||
| 1974-1988 | | 1974-1988 | ||
| [[Oslo Sporveier - Baneavdelingen | | [[Oslo Sporveier]] - Baneavdelingen | ||
| 178 | | 178 | ||
| DA 3613 | | DA 3613 | ||
Linje 34: | Linje 35: | ||
|- | |- | ||
| 1988-1999 | | 1988-1999 | ||
| [[Oslo Sporveier - Sporvognsdivisjonens strømforsyningsavd. | | [[Oslo Sporveier]] - Sporvognsdivisjonens strømforsyningsavd. | ||
| 32-447 | | 32-447 | ||
| DA 3613 | | DA 3613 | ||
Linje 47: | Linje 48: | ||
<div class="noprint"> | <div class="noprint"> | ||
<gallery> | <gallery> | ||
File:OS178_003.jpg | File:OS178_003.jpg | ||
File:OS178_005.jpg | File:OS178_005.jpg |
Siste sideversjon per 14. feb. 2016 kl. 19:51
Fakta
Byggeår: | 1974 |
---|---|
Fabrikant: | Schörling |
Chassis: | Mercedes |
Motor: | OM352X |
Ytelse: | 130 |
Lengde: | 7,30 |
Bredde: | 2,35 |
Akselavstand: | 3,60 |
Egenvekt: | 10,56 |
Sitteplasser: | 6 |
Plassering: | Vinterbro
|
Dette er en tårnbil for vedlikehold og reparasjon av trikkens kontaktledning, som ligger omlag 5,5 meter over bakken. Sporveien har gjennom årene hatt en rekke tårnbiler, samtidig som det fantes tilsvarende sporbundne redskaper til bruk der vanlige kjøretøyer ikke kom til.
Denne spesialbygde bilen fra det tyske firmaet Schörling var den første som kunne brukes over alt, da den var utstyrt med hydraulisk nedsenkbare stålhjul. Dessverre ble dette utstyret fjernet fra bilen få år før den ble tatt ut av bruk i 1999. Tårnet løftes av en hydraulisk saks, og fungerer ennå. Plattformen er svingbar, og har rekkverk som kan felles opp. Bilen er preget av sterkt rustangrep, og det er nødvendig med en omfattende istandsettelse. Vi har likevel hatt god nytte av bilen på vårt anlegg på Vinterbro.
Tidsepoke | Eier | Internnr | Reg-nr | Farge |
---|---|---|---|---|
1974-1988 | Oslo Sporveier - Baneavdelingen | 178 | DA 3613 | Gul |
1988-1999 | Oslo Sporveier - Sporvognsdivisjonens strømforsyningsavd. | 32-447 | DA 3613 | Gul |
1999- | LTF | 178 | DA 3613 | Gul |