Oslo Sporveier nr 1141: Forskjell mellom sideversjoner
m Plassering |
m Fjernet link |
||
(5 mellomliggende versjoner av 2 brukere er ikke vist) | |||
Linje 13: | Linje 13: | ||
ståplasser=117| | ståplasser=117| | ||
internnummer=[[OS 1141]]| | internnummer=[[OS 1141]]| | ||
bilde= | bilde=OS1141_001.jpg| | ||
plassering=[[Follum]]}}</onlyinclude> | plassering=[[Follum]]}}</onlyinclude> | ||
Til T-banens åpning i 1966 ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til tidlig på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene etter 1976 gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved sammenslåingen på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon, boggier og teknisk utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer skiller seriene fra hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med motstander, regulert av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk trinnkobler, der føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det skal kobles opp til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på pådraget. Systemet er levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn. Boggiene er etter en modell av Minden-Deutz, og er på de to første seriene levert av Høka, de senere av Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene. Bremsene er elektrodynamiske, supplert av luftmekaniske klossbremser på de to første seriene, skivebremser på de senere. | Til T-banens åpning i 1966 ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til tidlig på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene etter 1976 gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved sammenslåingen på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon, boggier og teknisk utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer skiller seriene fra hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med motstander, regulert av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk trinnkobler, der føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det skal kobles opp til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på pådraget. Systemet er levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn. Boggiene er etter en modell av Minden-Deutz, og er på de to første seriene levert av Høka, de senere av Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene. Bremsene er elektrodynamiske, supplert av luftmekaniske klossbremser på de to første seriene, skivebremser på de senere. | ||
Linje 23: | Linje 23: | ||
Interiøret i nr 1141 var ved siste driftsdag, 19. juni 2009, henimot intakt som ved leveransen i 1976. De opprinnelige røde skaisetene er dog byttet ut med grå plysj. Den disponeres nå av LTF, mens Ruter AS ivaretar ansvaret for lagring. | Interiøret i nr 1141 var ved siste driftsdag, 19. juni 2009, henimot intakt som ved leveransen i 1976. De opprinnelige røde skaisetene er dog byttet ut med grå plysj. Den disponeres nå av LTF, mens Ruter AS ivaretar ansvaret for lagring. | ||
==Oversikt over vognens historie== | |||
{| class="wikitable" | {| class="wikitable" | ||
|- | |- | ||
Linje 44: | Linje 45: | ||
|- | |- | ||
| 2009- | | 2009- | ||
| | | LTF/Ruter | ||
| 1141 | | 1141 | ||
| Rød/blå | | Rød/blå | ||
Linje 63: | Linje 64: | ||
| 2 førerrom, 4 ombygd til T1-1 | | 2 førerrom, 4 ombygd til T1-1 | ||
| 2007-09 | | 2007-09 | ||
| [[OS 1002, 1018| | | [[OS 1002|1002]], [[OS 1018|1018]] | ||
|- | |- | ||
| T1-1 | | T1-1 | ||
Linje 70: | Linje 71: | ||
| | | | ||
| 2007-09 | | 2007-09 | ||
| [[OS 1076, 1089| | | [[OS 1076|1076]], [[OS 1089|1089]] | ||
|- | |- | ||
| T2 | | T2 | ||
Linje 125: | Linje 126: | ||
File:OS1141_001.jpg | File:OS1141_001.jpg | ||
File:OS1141_002.jpg | File:OS1141_002.jpg | ||
File:OS1141_005.jpg | File:OS1141_005.jpg | ||
File:OS1141_007.jpg | File:OS1141_007.jpg | ||
</gallery> | </gallery> | ||
</div> | </div> |
Siste sideversjon per 26. okt. 2015 kl. 11:09
Fakta
Byggeår: | 1976 |
---|---|
Fabrikant: | Strømmen |
El-utstyr: | AEG / NEBB |
Motor: | GLM0301S |
Ytelse: | 4x98 kW |
Lengde: | 17,70 (vognk. 17,00) m |
Bredde: | 3,20 m |
Akselavstand: | 2,17 m |
Boggiavstand: | 11,00 m |
Egenvekt: | 29,74 tonn |
Sitteplasser: | 60 |
Ståplasser: | 117 |
Plassering: | Follum |
Til T-banens åpning i 1966 ble det utviklet en vogntype som stod som modell for nyanskaffelser frem til tidlig på 80-tallet, og som har preget T-banen i mer enn 40 år. Leveransene etter 1976 gikk til fornying av de vestlige forstadsbaner, og som først ved sammenslåingen på 90-tallet ble en del av T-banen. Vognkassekonstruksjon, boggier og teknisk utstyr er grunnleggende likt, mens en rekke detaljer skiller seriene fra hverandre. Regulering av pådrag og el-brems foregår med motstander, regulert av en liggende kamvalskontroller styrt av en automatisk trinnkobler, der føreren ved hjelp av én spak bestemmer hvilken hastighet det skal kobles opp til, mens en annen spak må trekkes til for å holde på pådraget. Systemet er levert av AEG, og fantes bl.a på Berlins S-Bahn. Boggiene er etter en modell av Minden-Deutz, og er på de to første seriene levert av Høka, de senere av Strømmen. Strømmen har bygd alle vognkassene. Bremsene er elektrodynamiske, supplert av luftmekaniske klossbremser på de to første seriene, skivebremser på de senere.
Type T4 ble levert mellom 1976 og 1978, og ligner mye på sine forgjengere. Likevel er det noen detaljer som skiller. Førerrommet er større, og vinduene i fronten er litt høyere. Interiøret ble holdt helt i nye farger, grå gavlvegger, veggplater i imitert eik, blå dører og røde skaiseter. På den tekniske siden ble feltmatingen fra og med denne serien regulert med en chopper.
Av de 27 vognene av type T4 ble i årene 1984-88 hele 16 bygd om til å kunne gå under luftledning på de vestlige forstadsbaner. Ti av dem (type T7) fikk hele fronten ombygd slik at de tilsvarte 1300-serien, de siste seks (type T8) gjennomgikk kun en enklere tilpassing og beholdt det opprinnelige førerrommet. Vogn 1141 er således en av 11 som ble beholdt på øst-nettet.
Interiøret i nr 1141 var ved siste driftsdag, 19. juni 2009, henimot intakt som ved leveransen i 1976. De opprinnelige røde skaisetene er dog byttet ut med grå plysj. Den disponeres nå av LTF, mens Ruter AS ivaretar ansvaret for lagring.
Oversikt over vognens historie
Tidsepoke | Eier | Internnr | Farge | Merknad |
---|---|---|---|---|
1976-ca 1990 | Oslo Sporveier | 1141 | Rød | |
Ca 1990-2009 | Oslo Sporveier | 1141 | Rød/blå | |
2009- | LTF/Ruter | 1141 | Rød/blå | Bevart |
Type | OS numre | Byggeår | Merknader | Utrangert | Bevart |
---|---|---|---|---|---|
T1-2 | 1001-1030 | 1964-65 | 2 førerrom, 4 ombygd til T1-1 | 2007-09 | 1002, 1018 |
T1-1 | 1031-1090 | 1965-67 | 2007-09 | 1076, 1089 | |
T2 | 1091-1105 | 1967 | 2007-09 | 1092 | |
T3 | 1106-1135 | 1969-72 | 2007-09 | 1129 | |
T4 | 1136-1146 (-1162) | 1976-78 | 1150-1159 ombygd til T7, 1147-1149, 1160-1162 ombygd til T8 | 2007-09 | 1141 |
T5 | 1301-1318 | 1978-79 | 2007-10 | 1306 | |
T6 | 1319-1333 | 1980-81 | 2 førerrom | 2007-10 | 1320 |
T7 | 1334-1343 | 1985-87 (1976-77) | Ex type T4 | 2009-10 | 1335 |
T8 | 1344-1349 | 1989 (1976-77) | Ex type T4 | 2009-10 |