Sporveisbussene nr 732

Fra Sporveismuseets vognsamling
(Omdirigert fra SB 732)
Hopp til: navigasjon, søk

SB732 001.jpg

Fakta

Byggeår: 2002
Karosseri: MAN
Chassis: MAN NG313
Motor: D2866
Ytelse: 310 HK
Lengde: 17,95 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 5,10/6,75 m
Egenvekt: 17,13 tonn
Sitteplasser: 49
Ståplasser: 66
Plassering: Ulven

I 1992 fikk Oslo Sporveier sine første busser med lavt gulv, leddbusser av typen NG272 fra MAN. Siden skulle Sporveien og dens datterselskaper holde seg til å kjøpe leddbusser av samme produsent, og som operatør av flere av de tyngste busslinjene i byen ble disse bussene kanskje de mest typiske for Oslo i drøye 20 år. Det var derfor viktig at en representant for busstypen ble bevart. De tidlige utgavene av type NG272 og NG312 forsvant relativt fort da bussdriften ble satt ut på anbud, og det ble satt strengere krav til utslippene. Valget falt derfor på en buss av typen NG313 med tre doble dører. Den representerer således de første 75 bussene med tre dører, men også 117 busser av type NG313, hvorav 78 av dem er 75 cm lengre, og 71 av disse dessuten har fire dører.

Nr. 732 ble i 2002 satt i trafikk på rute 20 og 37. I 2003 ble datterselskapet Nexus Trafikk opprettet for å kunne delta i anbudsutsettingen av bussruter. 732 kom da til å kjøre under dette selskapets navn. I 2007 endret Nexus navn til Unibuss. Men eierskapet til bussen forble i Sporveisbussene til like før den ble avhendet i 2013. Nr. 732 har hele tiden vært lakkert i bybussenes vanlige røde og blå farge, men i perioden 2005-2006 var den i tillegg dekorert med gul folie i hjørnene, noe som var tenkt å skulle synliggjøre alle busser som gikk på linjene 20 og 37 spesielt. I noen få måneder i 2008 kjørte vår buss faktisk i Stockholm, dit den var utleid mens en t-banelinje var under oppgradering.

Da vi overtok bussen i oktober 2013 var 732 nettopp blitt kollisjonsskadet på høyre side, bak leddet. Den ble likevel valgt etter en totalvurdering av pris og taksering av skade. Den er i svært god teknisk stand. Skaden vil bli reparert så snart vi finner midler til det.

Bussen er nå under istandsettelse. Vi har demontert en singelbuss av samme generasjon som vil gi deler til denne.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
2002-2003 Sporveisbussene 732 DK 49080 Rød/blå  
2003-2005 Sporveisbussene (drevet av Nexus) 732 DK 49080 Rød/blå  
2005-2006 Sporveisbussene (drevet av Nexus) 732 DK 49080 Rød/blå/gul  
2006-2007 Sporveisbussene (drevet av Nexus) 732 DK 49080 Rød/blå  
2007-2008 Sporveisbussene (drevet av Unibuss) 732 DK 49080 Rød/blå  
2008-2008 Sporveisbussene (leid av Busslink, Stockholm) 732 DK 49080 Rød/blå  
2008-2013 Sporveisbussene (drevet av Unibuss) 732 DK 49080 Rød/blå  
2013-2013 Unibuss 732 DK 49080 Rød/blå  
2013- LTF 732 DK 49080 Rød/blå Bevart
Internnumre Anskaffet Type Merknad Utrangert Bevart
905-918 1992-93 NG272   1999  
896-899 2001 NG262 Bygd 1999, kjøpt brukt fra Essen 2006  
941-968 1998-00 NG312   2008  
420-421 2004 NG312 Bygd 2000, kjøpt brukt fra Norgesbuss 2010  
969-971 2001 NG313   2009  
723-736 2002-03 NG313   2013 732
631-638 2003-04 NG313      
639-642 2005 NG313 («Lion’s City») 641 og 642 utrangert 2012-  
648-657 2007 NG313 («Lion’s City»)   2012  
658-698 2008 NG313 («Lion’s City») 4 dører    
1100-1106 2011 NG313 («Lion’s City») 3 dører    
1023-1052 2012 NG313 («Lion’s City») 4 dører