Oslo Sporveier nr 991 (ex OS nr 191)

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk

OS991 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1936
Karosseri: Strømmen
Chassis: Strømmen
Motor: Hall-Scott ABHS 25
Ytelse: 117 HK
Lengde: 9,50 m
Bredde: 2,30 m
Akselavstand: 5,00 m
Egenvekt: 5,00 tonn
Sitteplasser: 26
Ståplasser: 29
Plassering: Vinterbro

Dette er en 1936-modell B6 turbinbuss som har tilbrakt et halvt århundre skjult inne i et hus på Mesnali, øst for Lillehammer. Et skikkelig varp for den som samler på den legendariske selvbærende modellen fra Strømmen, og LTF har alle kjente eksemplarer av arten, fire i alt. En identisk modell med ukjent identitet ble hentet på Ljabru for ti år siden, mens vi har to av type B7, OS 744 som ble funnet på ei øy i Lyseren i 1981, og OS 745 som har vært museumsbuss siden 1959.

Turbinbussene er landeveiens svar på gullfisk-sporvognene, og begge deler er innovativ norsk teknologi og design fra Strømmens Værksteds storhetstid. Både turbinbusser og gullfisker hadde selvbærende karosseri i aluminium. Turbinbussene hadde dessuten uavhengig fjæring på alle hjul, motor liggende under gulvet, og det spesielle turbingiret, en forløper til automatgiret. Kjælenavnet ”flodhest” henspeiler på de runde formene og den grå fargen.

A-191 var det opprinnelige nummeret på denne bussen, som ble registrert 29. desember 1936. Men i 1948 måtte den avgi det korte nummeret, og ble isteden hetende A-15991, hvilket bekreftes av et skilt inne i bussen. I 1957 var det slutt for alle busser av type B6, og to av dem ble da fraktet opp til Mesnali, der de skulle brukes til innkvartering for en leirskole, som ble innviet året etter. Etter bare noen få år ble det bygd vegger og tak rundt de to bussene, og ikke lenge etter ble den ene bussen fjernet. Huset var nå matsal, og den gjenværende bussen ble brukt som kjøkken.

Flere var interessert i å overta bussen, et lokalt museum, privatpersoner, det var ingen selvfølge at den skulle tilbake til Oslo. Men da vi i 2008 fikk høre at huset skulle rives og bussen fjernes, nølte vi ikke med å slå til. Prisen for bussen var rett og slett at vi rev huset rundt, og dermed fikk vi noe helt annet å gjøre enn våre normalt oppbyggelige aktiviteter. Bussen ble fraktet med lastebil til Vinterbro i november 2008.

Tilstanden til A-191 er svært god, tatt i betraktning at den er en 1936-modell som ikke før i 2008 ble et bevaringsobjekt. At den mangler motor og det ene forhjulet er ikke noe problem, slikt har vi på lager. Dører og stoler er også borte, og dessverre har noen kappet den en gang så flotte stjerten i hekken. Men alt i alt er den et svært godt emne til et restaureringsprosjekt, og det som mangler skal enkelt kunne erstattes.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1936-1948 Oslo Sporveier 191 A-191 Sølv/blå  
1948-1957 Oslo Sporveier 991 A-15991 Sølv/blå  
1957-2008 Mesnali Leirskole     Sølv/blå  
2008- LTF     Sølv/blå Bevart