Kristiania Sporveisselskab nr 9

Fra Sporveismuseets vognsamling
Hopp til navigering Hopp til søk

KSS9 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1875
Fabrikant: Stephenson
Understell: Stephenson (mangler)
Lengde: 4,65 m
Bredde: 2,00 m
Akselavstand: 1,38 m
Egenvekt: 1,80 tonn
Sitteplasser: 12
Ståplasser: 10
Plassering: Vognhall 5 (Demontert)


Sporveisdriften i Kristiania startet i 1875, og til åpningen 6. oktober var det kjøpt inn 22 hestesporvogner fra firmaet John Stephenson, den gang verdensledende sporvognsfabrikant med tilhold i New York City, og som i 1832 også hadde stått bak verdens første sporveislinje i samme by.

Stephenson hadde på 1870-tallet gjort stor suksess med en liten lett hestesporvogn, som kunne dras av én hest og betjenes av én kusk. Det siste var mulig ved at passasjerene selv sørget for å legge betalingen i en bøsse med glass, slik at både kusk og andre passasjerer kunne kontrollere. Kusken kunne dessuten galant åpne kupedøren i motsatt ende ved hjelp av den store spaken som henger ned fra plattformtaket.

I 1877 ble det åpnet en ny linje og det ble kjøpt ytterligere syv vogner, slik at man hadde 29 helt like. Samme år ble en av dem lånt ut til Stockholm, som var i ferd med å bygge sporvei, og vognen ble piratkopiert av den svenske fabrikanten Atlas. Mange år senere, i 1891-92, skulle også norske Skabo bygge flere vogner for Kristiania Sporveisselskab, bare antallet vinduer og smådetaljer skilte fra originalen.

Alle vogner rullet ufortrødent videre til høsten 1899 og såvidt inn i det nye århundre, da var det slutt på hestesporvognsdriften. En kort stund ble det forsøkt å benytte hestesporvognene som tilhengere, men de var ikke bygd for den høyere hastigheten, og ble snart parkert. Mange ble nå solgt og brukt som hytter. Ni av dem havnet ved vannet Ørfiske i Nordmarka, hvorav tre ennå fantes på 1970-tallet. En av dem var nr 9, som skulle bli hentet tilbake til byen samme år som den fylte 100. Den var da sterkt medtatt, og er siden blitt demontert. Senere er vogn 5 hentet fra samme sted, mens den tredje (med foreløpig ukjent nummer) ennå stod ved Ørfiske i 2015.

Bildet under viser den identiske KSS 27 fra 1877.

Tidsepoke Eier Internnr Merknad
1875-1900 Kristiania Sporveisselskab 9  
1900-1975 Familien Strøyer, Ørfiske   I bruk som hytte
1975- LTF   Demontert