Ekebergbanen nr 1011

Fra Sporveismuseets vognsamling
(Omdirigert fra EB 1011)
Hopp til: navigasjon, søk

EB1011 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1952
Fabrikant: Ekebergbanen / Kværner / Skabo (Boggier)
El-utstyr: Siemens-Schuckert
Motor: D752
Ytelse: 4x77 kW
Lengde: 15,44 m
Bredde: 2,50 m
Akselavstand: 1,80 m
Boggiavstand: 8,40
Egenvekt: 23,00 tonn
Plasser: 45 (sitteplasser) 56 (ståplasser)
Plassering: Alnabru


AS Ekebergbanen bestilte tidlig på 50-tallet tre vognskjeletter fra Kværner, uten platekledning og uten innredning. Samtidig bestilte de tre sett boggier fra Skabo, og elektrisk utstyr fra Norsk Siemens-Schuckert. Tradisjonen tro gjorde Ekebergbanen så mye som mulig av arbeidet selv, og de tre motorvognene 1010, 1011 og 1012 ble satt sammen i selskapets eget verksted på Holtet. Den første av vognene som ble ferdig for trafikk var 1011. Det var i april 1952. 1010 og 1012 fulgte henholdsvis i 1953 og i 1954. At vognene ikke kom i nummerrekkefølge kan tilskrives plasseringen på ”samlebåndet”, og at vognkassen til 1011 stod ytterst og allerede var merket med det nummeret.

Vognkassene til 1010-1012 var basert på de tidligere selvbygde ”Brown-vognene”, men med større plattformer og flere dører, noe erfaringene hadde vist at det var behov for. Opprinnelig var man inspirert av Høka-vognenes gjennomstrømningssystem. Passasjerene skulle stige på gjennom de to midterste dørene, og passere konduktøren som satt mellom disse, mens de to ytre dørene skulle brukes til avstigning. Kanskje lot ikke banens faste passasjerer seg dressere, for det ble med vandrende konduktør som på de andre vognene.

I 1974 overtok gullfiskene og 600 volt, og Ekebergbanens eget materiell ble utrangert uavhengig av tilstand og alder. 1010-1012 var da bare drøye 20 år gamle og gode for mange år til. Hugging ble forhindret og vognene satt bort sammen med de matchende tilhengerne 1047-1049. Sent på 70-tallet oppstod vognmangel, og de tre vognsettene kunne svært enkelt vært omstilt til 600 volt – om bare viljen hadde vært der. Senere var det på tale å bruke motorvognene som arbeidsvogner, og dermed ble de beholdt helt frem til 1988. 1011 ble da museumsvogn og fikk et strøk lakk til jubileet i 1994. Vognen er fremdeles kjørbar, men trenger en teknisk revisjon.

Tidsepoke Eier Internnr Farge Merknad
1952-1965 Ekebergbanen 1011 Burgunderrød/Grå  
1965-1974 EB (Oslo Sporveier) 1011 Burgunderrød/Grå  
1974-1988 EB (Oslo Sporveier) 1011 Burgunderrød/Grå Avstilt
1988- LTF 1011 Burgunderrød/Grå Bevart