De Blå Omnibusser nr 428

Fra Sporveismuseets vognsamling
(Omdirigert fra DBO 428)
Hopp til: navigasjon, søk

DBO428 001.jpg

Fakta

Byggeår: 1956
Karosseri: VBK
Chassis: Scania-Vabis BF71-61
Motor: D641
Ytelse: 135 HK
Lengde: 12,40 m
Bredde: 2,40 m
Akselavstand: 6,10 m
Egenvekt: 7,67 tonn
Sitteplasser: 39
Ståplasser: 22
Plassering: Follum

De Blå Omnibusser foretok i årene 1953-1956 en omfattende fornyelse av vognpark_en. Det ble kjøpt 14 busser med Scania-Vabis BF71-chassiser, fem med Scania-Vabis B71, to med Daimler D650H og to med Volvo B638-chassiser, alle med lettmetallkarosserier fra Vestfold Bil og Karosseri. Kun tre av disse hadde ”binge”, også kalt ”brønn”, dvs en nedsenket plattform med dør helt bak. A-15428 var en av disse ”bingevognene” som vanligvs ble benyttet på rute 67 til Trasop. Med dobbel dør bak var imidlertid nr 428 den eneste av sitt slag. Den ble tatt ut av trafikk i 1969 og solgt til en tekstilforhandler på Hellerudsletta.

I mange år ble den benyttet som lagerlokale for tekstilfirmaet, dessverre uten innredningen i behold. I 1988 fikk LTF overta bussen. Restaurering er igangsatt, har dessverre måttet stilles i bero da vi mangler bærebjelken for motoren. Tips om gamle vrak med samme type chassis vil være svært velkomment.

Bilde 1 under viser samme type buss med den mer vanlige plasseringen av dører.

De Blå Omnibusser foretok i årene 1953-1956 en omfattende fornyelse av vognpark_en. Det ble kjøpt 14 busser med Scania-Vabis BF71-chassiser, fem med Scania-Vabis B71, to med Daimler D650H og to med Volvo B638-chassiser, alle med lettmetallkarosserier fra Vestfold Bil og Karosseri. Kun tre av disse hadde ”binge”, også kalt ”brønn”, dvs en nedsenket plattform med dør helt bak. A-15428 var en av disse ”bingevognene” som vanligvs ble benyttet på rute 67 til Trasop. Med dobbel dør bak var imidlertid nr 428 den eneste av sitt slag. Den ble tatt ut av trafikk i 1969 og solgt til en tekstilforhandler på Hellerudsletta.

I mange år ble den benyttet som lagerlokale for tekstilfirmaet, dessverre uten innredningen i behold. I 1988 fikk LTF overta bussen. Restaurering er igangsatt, har dessverre måttet stilles i bero da vi mangler bærebjelken for motoren. Tips om gamle vrak med samme type chassis vil være svært velkomment.

Bilde 1 under viser samme type buss med den mer vanlige plasseringen av dører.

Oversikt over bussens historie

Tidsepoke Eier Internnr Reg-nr Farge Merknad
1956-1969 De Blå Omnibusser 428 A-15428 Blå/hvit  
1969-1987 Kurt Friberg     Blå/hvit Brukt som lager
1987-1988 Privat     Blå/hvit Bevart
1988- LTF     Blå/hvit Bevart