Wagenbauanstalt und Waggonfabrik für elektrische Bahnen, vormals W.C.F. Busch, Bautzen

Fra Sporveismuseets vognsamling
Revisjon per 28. jan. 2016 kl. 21:56 av Anders Birkenes (diskusjon | bidrag) (Formatering)
(diff) ← Eldre revisjon | Nåværende revisjon (diff) | Nyere revisjon → (diff)
Hopp til navigering Hopp til søk

Wagenbauanstalt und Waggonfabrik für elektrische Bahnen, vormals W.C.F. Busch, Bautzen ble etablert i 1896 som Wagenbauanstalt und Waggonfabrik für elektrische Bahnen, vormals W.C.F. Busch, fabrikant av sporvogner og jernbanemateriell, fra 1903 kalt Waggon- und Maschinenfabrik AG vorm. Busch.

Fusjonert 1928 med Linke-Hofmann-Werke til Linke-Hofmann-Busch-Werke AG. Fabrikken skilt ut som Waggon- und Maschinenfabrik vorm. Busch i 1934. Etter krigen måtte fabrikken avstå maskiner som krigsskadeerstatning, men gjenoppstod med en rekke navn og omorganiseringer:

  • 1945 Waggonfabrik vorm. Busch Bautzen
  • 1946 Waggonfabrik der Sowjetischen AG für Transportmittelbau vorm. Busch (under sovjetisk forvaltning)
  • 1947 Waggonfabrik Bautzen vorm. Busch (under tysk forvaltning)
  • 1949 VEB LOWA Bautzen
  • 1951 LOWA Waggonbau Bautzen VEB, og så VEB Waggonbau Bautzen.

I 1990 ble fabrikken privatisert som Deutsche Waggonbau AG DWA, siden 1998 en del av Bombardier-konsernet.